Inte riktigt en altan eller uteplats men jag tror det passar bäst här.

Jag fick tag på en gammal container utan golv (lastväxelcontainer där lastväxeln tagits bort och använts till annat) som jag ska använda som skoter och fyrhjulingsgarage. Då skotern kommer att dra in en del snö och is så tänkte jag lägga ett trallgolv i containern.

Där golvet en gång fäste in i nederkant finns det en fin kant som man kan lägga reglar på tvärs över containern från långsida till långsida, avståndet för dessa reglar skulle bli 2,33 m långt. Nu till problemet, från denna kant så får konstruktionen bara bygga max 10 cm uppåt för att inte krocka med portar och dörrar. Med 28 mm trall längsgående i containern så kan alltså de 2,33 m långa reglarna bara vara i dimensionen 45x70.

Den spännvidstabell som jag hittade angav att 45x70 kan ha max en spännvidd på 1,1 men detta är beräknat med 22 mm trall, cc 60 och 250 kg/m2 med snölast. Jag kommer inte ha någon snölast men en fyrhjuling på 320 kg och en skoter som även den ligger runt 320 kg som kommer att stå i den 6 m långa containern. Är det någon som vet om 45x70 kommer fungera för mig och hur tätt jag måste sätta reglarna utan att det brakar samman?
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
L
Gör på samma sätt som om du skulle bygga en altan , om du vill vara säker , ta 32 i stället 28 trall , då håller det
 
Vill helst undvika extra bärbjälkar och som jag säger, de beräkningar som finns för en altan tar med 250 kg/m2 i snövikt som jag ju slipper.
 
wildeside
Regla tätare
 
Hahaha, ja det var som det jag tänkte på men cc 10, 20, 30, 40, 50?
 
wildeside
Ta cc 30 så borde du va på den säkra sidan. (tror jag)
 
  • Gilla
Psycho Dave och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag tar och provar cc 30, kastar på lite trall och kör på fyrhjulingen och ser hur det ser ut.
 
CC 30 lär gå bra, dessutom är det väl inte hela världen om golvet skulle svikta något under lasten?
 
Nä svikt är inget problem men då jag inte vet var gränsen går så var jag mer orolig för att det skulle knäckas.
 
Det ska inte vara några bekymmer.
 
wildeside
Köp inte reglar på byggmax eller liknade ställen och välj gärna C24 klassat så funkar det nog
 
F
cc 10 så behövs ingen trall, Eller varför inte ställa 22x95 på högkant med små 22x95 som distans. Och gärna från byggmax :)
 
wildeside wildeside skrev:
byggmax eller liknade ställen
Jag kan inte skilja virkeskvaliteten på min byggmax jämfört med närmaste xl-bygg. Men det kanske är lokala skillnader. Skitvirke finns på båda...
 
Vad gäller c14 och c24 så har byggmax bara ett begränsat sortiment av det senare medan en "riktig" brädgård normalt har ett betydligt bättre sortiment. Det står också normalt sett tryckt på virket eller bunten.
 
Då det är 45x70 jag ska ha så måste jag verkligen fråga, finns det i något annat än C14, tryckt virke dvs?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.