Jag tror att jag har läst alla trådar om hur man skarvar bärlinor nu och gillar nog denna bäst: https://www.byggahus.se/forum/threads/skarva-baerlina-i-mitt-fall.70555/

I mitt fall har jag en bredd på 8,4m med tre rader med plintar; 2,1m mellan varje plint och 45x220 bärlina. När jag köpte virket hade jag ingen tanke på var skarven skulle hamna utan beställde så nära den totala längden som möjligt: 3x5,4m och 3x3,6m...

Plintarna är alltså redan på plats och virket ligger och väntar. Det går som ni snabbt kan räkna ut inte att skarva på en plint utan att köpa ytterligare 3x4,2m. Hur skulle ni gjort?

Enligt tråden jag länkade till ovan skulle mina längder bli bra om jag kompletterar med brädlappar på båda sidor skarven. Han skriver att de ska va minst halva tjockleken och 1,2m långa. Eftersom 220-virke inte finns smalare än 45 skulle detta innebära att jag behöver 3x2x1,2m 45x220 till.. (dvs 2x3,6m).

Måste brädlapparna vara så långa? Och måste de vara lika höga? (Alltså 220)...

Vad gör jag? :)
 
L
Jag har skarvat virke på min alltan med att bara lägga 2 bitar ca 40 - 50 cm långa , en på varje sida , att det är en på varje sida är för att inte virket ska kunna vrida sig i skarven ( allt enligt min grabb som är byggare ) med det korta avståndet mellan stöden så är det inga beskymmer
med eventuellt tryck ,
 
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
Kom på en annan lösning eftersom jag har sprängstensmark: sätta en stolpe på en betongplatta under skarven och spikplåta.

Det här med laskning funkar säkert bra eller tom bättre, men utan att räkna på det (vilket jag inte vet hur man gör) känns det som en chansning. Det "vedertagna" är väl att skarva över ett upplag, så det kan väl knappast vara dumt att göra så iallafall tänker jag.

Imorgon kör vi, så ni kan fortfarande få mig att ändra mig om ngn tycker att jag är ute och cyklar :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Bara att gasa , när du har möjlighet till ytterligare stolpar , stärker på flera sätt :)
 
Betydligt billigare att köpa 1,5m 95x95 och spikplåt än 6-7m 45x220 dessutom... För att inte tala om betydligt lättare att få in i bilen ;)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.