Har en fjällstuga (bostadsrätt) som byggdes 1985. Nu är det dags att uppgradera spisen då den som sitter är orginal från 85. Det är 3 fas. Fick tag på en nästan oanvänd begagnad men utan stickpropp och en äldre där proppen är gjuten. Tänkte först att det bara handlade om att få kablarna på rätt ställe i kontakten men har i andra trådar sett att dragningen till eluttaget kan variera och i äldre uttag är det ofta 4 trådar draget men i nyare är det 5. Jag är osäker när detta skifte skedde. Vill inte riskera något, är det säkrare att ta dit elektriker som får mäta eller skedde skiftet tidigare, typ redan på 70-talet eller är det senaste 10 åren när mer modern teknik kommit in?

Tacksam för ett förtydligande från någon som har erfarenhet av liknande problematik!
 
Är det en 400V spis eller 230V spis tu har fått tag i? Är det en 400V spis så funkar det oavsett. Är det en 230V spis behöver du kontrollera att det finns en nolla. Kopplingen är alltid lika. Det som kan skilja är om det finns nolla eller inte.
 
Redigerat:
Är det ett perilexuttag? Det du behöver kontrollera är för det första om spisen kräver nolla. Det är lite olyckligt hur spisarna är märkta då det ibland står 400V trots att spisen har 230V elementspänning. Om det är 230V elementspänning så krävs en nolla i uttaget. Det krävs för nästan alla nya spisar.

Det andra är då frågan om det finns nolla i uttaget. Det går inte att säga något definitivt om tid där. Det har alltid varit fel att montera ett perilexuttag utan nolla. Men det gjordes i alla fall många gånger på 70-talet.

Har du en bild som visar hur spisen skal anslutas? Om du visar den kan du förmodligen få svar på om spisen kräver nolla. Om det finns i uttaget måste du mäta dig fram till.
 
Har lagt till länk och lite mer info i mitt förra inlägg
400 v med 2 faser?
http://www.bosch-home.se/produktlista/HCE422123V
Anslutningskabelns längd (cm) 120 cm
Säkring (A) 3*16 A
Anslutningseffekt (W) 9 200 W
Elkontakt Perilex-kontakt
Spänning (V) 400 V
 
Tyvärr kan man inte säga utifrån informationen där om den kräver nolla. Bara att den vill ha tre faser. Men eftersom det är en ny spis kan man utgå ifrån att den kräver nolla. Hade du redan köpt spisen? I anslutning till där sladden går in brukar det finnas en etikett som visar inkopplingen. Där framgår både elementspänning och om den kräver nolla.
 
Kolla om det finns nolla i uttaget.
 
ok, så vilka är alternativen och vilka rekomenderas?
(jag har 50 mil till stugan och ska dit om en vecka, vill förbereda så mycket som möjligt innan)
1. ringa bosch och ställa lämpliga frågor? Som i så fall t.ex. vad, hur många faser, bild på hur den ska kopplas in, om den kräver nolla?
2. Bestämma tid med elektriker på plats och hoppas han kan lösa allt på plats med både stickpropp och eluttag?
3. Be behörig elektriker göra vad han kan med spisen på hemmaplan och utifrån resultatet antingen hålla tummarna för att allt fungerar och stoppa i stickproppen om han tror det eller om det behövs kontakta elektriker på plats?
4. Kontakta någon som säljer spisar av samma märke och höra sig för vad som gäller lite närmare?
 
Håller på 2. Och jag tycker inte du behöver hoppas att han fixar det ! Är ju hans jobb.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
dålig koll på vad man kan kräva, förstår att han kan ström, men när en behörig elektriker skulle koppla in laddbox till elbilen blev han ganska ställd flera gånger då det var första gången. Om det inte finns info på spisen och inte är jättetydligt hur strömmen är dragen antar jag att han har en större utmaning?

Verkar eventuellt som det finns två alternativ om jag förstår lappen på baksidan efter 400 V står det /3 /2, vad jag kan se i andra trådar kan man eventuellt via bygling få olika funktionalitet..
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-spis-400v-med-2-faser.232688/
tråden är sedan 2008 men det verkar röra en snarlik produkt?
 
Men det är ingen större risk att man står på plats och saknar någon parameter för att få ihop det hela?
 
Om spisen har märkningar (etiketter) och en elektriker blir fundersam på vad som krävs för att koppla in en standard spis skulle jag skicka hem hen. Det bör inte finnas en elektrikern som inte kan lösa detta. Med andra ord bör alternativ 2 vara vattentät.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Som sagt var, lägg upp en bild på skylten på baksidan så kan du få bättre svar. Manualen innehåller inte så mycket information.
 
Du kan med stor sannolikhet använda den bosch-spis du länkar till. En bild på inkopplingsanvisningen bak på spisen kan bekräfta det, under förutsättning att du har minst tre faser framdraget idag men det kan vi nog anta.

Men för att vara helt säker så är det följande tågordning som gäller
1. Kontrollera matningen i stugan om det finns tre faser, nolla och skyddsjord.
2. Om det skulle saknas en ledare, är det möjligt/rimligt att byta kabeln?
3. Därefter, välj spis.

Det är väldigt tråkigt att komma dragandes med en 230 V spis som inte passar ihop med matningen. Det finns ingen elektriker som kan lösa detta utan eftergifter, t.ex att spisen fulla effekt inte går att använda.
 
I manualen står inget tydligt. Med den rekommenderade kabeln verkar vara en 5-ledare. Så sannolikt är det en 230V spis även om den är benämnd 400V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.