Hej,
Jag lixom många andra här har följt trådar i många år och renoverat hemma i smyg.
Har hunnit med 2 egna lägenheter och hjälp många vänner med diverse fix och drömt efter ett eget riktigt projekt.

Nu har det äntligen blivit dax för ett hus, packar väskorna och flyttar 90mil norrut till Luleå (från Stockholm).
Ett tvåvånings parhus med mörkt tak, vita väggar, garage och solpaneler i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett parhus på 138m2 plus garage ❤️

Tillträde är 25/7 så får en vecka under semestern att smygstarta lite sen går riktiga flyttlasset i början av september.

Ska byta från direktverkande el till fjärrvärme och vattenburen golvvärme så alla golv ska ut. Samt alla ytskick behöver en uppdatering och kommer göra några justeringar på planlösningen.

Sjukt taggad och ska hålla liv i tråden när jag börjat.


Med vänlig hälsning,
Erik
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Strategiskt läge med närhet till såväl Universitetet, Facebookhallarna samt fängelset :)
 
possum77 possum77 skrev:
Strategiskt läge med närhet till såväl Universitetet, Facebookhallarna samt fängelset :)
Haha precis, har besökt 2 av dem
 
I väntan på tillträde så kommer lite mäklarbilder

Planskiss
Planskisser av ett tvåvåningshus med beteckningar för hall, kök, vardagsrum och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen
Ljus hall med träpanel och skobänk, vit ytterdörr med fönster och garderobsvägg, matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök
Kök med träinredning och matbord, inklusive vitvaror och fönster med utsikt mot träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum
Två interiörbilder: Övre visar matplats med bokhylla, nedre visar vardagsrum med soffa och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allrum övervåning
Två bilder på ett husinteriör, översta bilden visar en hall med trappa och den nedre visar ett vardagsrum med soffa och gungstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kliar något sjukt att få sätta igång!
 
Äntligen!
Nyckelknippa hänger i tändningslåset framför fordonets instrumentbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu lovar jag att de ska bli lite mer action i tråden.
Kört 90mil med släp hela natten så ska försöka sova några timmar innan man startar ordentligt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För uppe i varv så vart ingen sömn på dagen, flertal gäster kom på besök så vart bara någon timmas arbete.

Utan att själv vara elektriker så tror jag någon som inte är behörig har gjort dessa dragningar av elementen.
En vägghörna i renoveringsfas med borttaget foder, exponerad eldragning och en löst hängande elkabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med borttagna lister och eluttag ur väggen, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Master bedroom och allrummet utanför har blivit rensat på lister och foder. Vart lite förvånad när jag upptäckte att dörrposten var i plast, likaså de flesta listerna.

Tomt rum med gipsväggar, plastdörrpost och en trappa, avsedd att renoveras till snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med snedtak och synlig dörrpost, rosa väggar och vitmålat golv, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av erfarenhet så vet jag att det finns en risk att det blir lite rörigt bland verktyg när man renoverar.
Så funderar på att påbörja min snickarbod så alla verktyg får en dedikerad plats.
Detta rummet i garaget är tänkt till snickarbod
Ett tomt garage rum med en trähylla fylld med några behållare, ommålade väggar och oskyddad gips tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett garage omvandlas till snickarbod med tomma hyllor, verktyg och oskyddade gipsväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då det endast är gips på väggarna idag så funderar jag på att sätta osb och sen gips.

Frågan är om det isåfall är värt att regla ut 45 för lite extra isolering och installationsskikt?
 
Varmt som tusan idag så istället för att arbeta i huset så blev det en tur ut i Lule skärgård. Hann dock med 3 timmars arbete och avsluta kvällen med en tur till återvinningen.
Renoveringsprojekt med delvis rivna väggar i ett blivande extra rum i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg ner för att bygga ett till rum.


Nu blir det grillad älgfile och ladda för imorgon. Då blir det att köpa material så man får börja lite ordentligt.
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…
Här är en uppdaterad planritning hur tanken att övervåningen ska bli.
Planritning av övervåning med måttangivelser, inklusive framtida "master bedroom" och "walk-in closet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är de 2 rummen nederst jag har börjat med.
Kommer bli "master bedroom" och "walkin closet", kommer dock inte öppna någon dörr direkt mellan rummen. Bättre på sikt om man vill ha det som ett sovrum och tänker att man ändå går dit först när man varit och duschat.
 
Idag vart det en tur för lite inköp, saknar Hornbach eller Bauhaus där det verkligen finns allt. Här uppe blir det lätt att man får besöka flera för att hitta det man behöver... Vilket skedde idag.

Rev ut all inredning som fanns i förrådet.
Tomt rum under renovering med röda väggar, öppen kartong och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började regla ut för isolering och installationsskikt.
En av väggarna var tunna som papper så den förstärkte jag.
Ett förråd mitt i renovering med bar vägg, rörledningar och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag höll på som bäst så tänkte jag att det vore smidigt om man kunde ta in snöskotern i kommande "snickarbod/meckar verkstad"

Så då vart det en sväng till ÅVC och fick köpt en dubbeldörr för 150kr. Att den är i teak och med glas får vi nog lösa vid ett senare tillfälle
Renoverat förrådsutrymme med nya, oisolerade reglar på väggarna och en begagnad dubbeldörr i teak med glasrutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglar och klart, imorgon blir det att förbereda för el, isolering och sen börja skiva igen.
Utrymme under renovering med reglade väggar och nyinstallerad dubbeldörr, verktyg och sopset på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är vad man ska köra för färg här ute
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Igår (fredag) isolerade jag och förberede för elektrikern.

70mm Rockwool flexibatts och byggskum som tätning mot sockeln.
Rum under renovering med väggar isolerade med 70mm Rockwool och tätningsbyggskum vid sockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skivade jag igen allt utom där elektrikern får säga till om det sista.
Renoverat rum med isolering, OSB-skivor på väggarna, och ouppklätt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med OSB-skivor på väggarna, isolering syns inte, väntar på gipsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar jag på att någon kompis ska vakna så man får hjälp med att gipsa taket
En gipslyft står på inköpslistan ✅
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Gipslyft från Harald Nyborg beställd, vet inte vad man ska vänta sig för 999kr...

Vart bara tillkapning av gips idag så får jag sätta det på plats i september när jag ska fortsätta i huset.

Fick reglat upp den nya väggen på övervåningen, då måtten på reglar inte var standard samt jag vill ha osb och gips så fick jag tillverka nya reglar
21*45 * 45*45 så fick jag mina 66mm reglar.
Gipsskivor staplade med tillkapad träregel i skruvstäd och borrskruvdragare på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träregelvägg i ett hus under renovering med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppförd vägg klädd med OSB-skivor i ett hus under renovering med öppning mot annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Gipshiss från HN funkar galant.
Har gipsat både ryggåstak och vanliga innertak med en.
 
  • Gilla
chaser
  • Laddar…
Vart i fjällen och vandrat några dagar så inget har hänt på byggfronten.
Paket från Harald Nyborg väntade dock när man kom hem.

Röd gipshiss framför ett vitt hus med öppna fönsterluckor, placerad på en grusdrivbana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hunnit sätta gips i taket i garaget nu på kvällen, får helt OK betyg. Blir intressant att testa den på snetak senare
 
Varit och fyllt på gipsförrådet, sjukt smidigt att ha skotersläp. "En pall tack"
En pall med gipsskivor i ett öppet skotersläp parkerat utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makita skruvautomaten valde att lägga av idag, fel dag... ej hittat någon som har en skruv guide som reservdel i Luleå så DTD170 får bekänna färg, testar automatläget vilket funkar sjukt bra till att dra gipsskruv, dock lite långsamt.
Förrådet klart att börja spacklas ✅
Ett rum under renovering med nyinstallerade gipsskivor på väggar och i tak, redo för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Fick testat skivlyften på lite tak på övervåningen, imponerad, sjukt prisvärt. Går enkelt att fälla ihop också för enklare flyttning.
Röd skivlyft vid en nygipsad vägg i ett hus under renovering med en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsat nya väggen på övervåningen och hunnit förbereda för belysning i nya rummet.
Ny gipsskiva installerad på en vägg i ett rum under renovering med synlig bock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag handlade gips på Byggmax så hittade jag denna bock, har länge suktat efter en Wibe 55AB men inte riktigt kunna motivera ~1700:-.
Denna Skeppshult kostar "endast" 995:- och är riktigt stabil så var tvungen att köpa. Man har ju tyvärr använt diverse saker att stå på och har drattar i backen ett par gånger, förhoppningsvis slut på det nu
En uppställd Skeppshult arbetshäst i ett under-renovering övervåningsrum med oslipat golv och kala väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.