F
Håller på och skissar på grunden för vårt fritidshus. Huset som är enplans med 22 graders sadeltak ska stå på plintar på berg. Det är 15 meter långt och 6,5 meter brett och ska stå på tre plintrader. Det jag undrar över är om det är möjligt att dra in ena plintraden så att huset skjuter ut en bit. Helst ca 80 cm men allt över 20 cm vore bra. Så exvis en plintrad som vanligt längs med långsidan. En plintrad i mitten av huset och den sista exvis 6 meter från den första. Tänkte mig helst ett bjälklag med C24 220x45 cc 600.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Det är absolut möjligt att dra in den ena plintraden. Det blir lite knepigare att räkna på det, men inget formellt problem. Med de spännvidder som blir aktuella måste 45x220 c/c600 C 24 räcka.
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Låter som ett spännande projekt, gillar när man gör det där "lilla extra" :)
 
F
Låter som att det finns hopp :)
På 2/3 av husets längd så finns ingen bärande innervägg (öppet till nock). Antar att det försvårar önskan att skjuta ut bjälklaget? Kan det vara läge att ha dubbla 220x45 exvis ca 2 m över den indragna plintraden och ut mot den utskjutande ytterväggen? Eller finns det andra lämpliga åtgärder?
 
En enkel sektion och plan på huset skulle underlätta lite.
 
F
Sektion och plan kommer här. Ritning av en bostadsplan med markerade avsnitt för sovrum, kök, vardagsrum, hall, och WC samt möblemang och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av hussektionerna A-A och B-B med mått och vinklar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var vill du ha de indragna plintarna?
 
F
Ungefärlig placering av plintrader markerad i planritning nedan. Indragen plintrad markerad i rött. Anledningen till att jag vill dra in plintraden är främst estetiskt. Plintarna i raden längs med långsidan längst ned är om de står i liv med yttervägg omkring 1,6 meter höga längst till vänster och 3 meter längst till höger. De kan i snitt göras kanske 5 cm kortare för varje 10 cm jag drar in raden.
Planritning av hus med markerad indragen plintrad i rött längs ena långsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Mitt försök att rita upp en sektion och laster. Har dock inte koll på vilka värden på laster som är rimliga. Det borde väl vara sektionen med öppet till nock som är besvärligast? Sektionsteckning av bjälklag med måttangivelser och lastpilar som indikerar kraftfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör inte vänta dig snabba reaktioner. Det är faktiskt en rätt komplex situation som har flera möjliga lösningar. Ett delproblem är antalet plintar och dimensionerna på bärlinorna. Ett annat är golvbjälkarnas mått. Dessutom tycker jag att man bör väga in estetiska aspekter också, framför allt när det gäller den indragna plintraden. Jag har gått och funderat på "frågan" sedan i morse och har kanske möjlighet att svara i början av kvällen.

En annan fundering: Ligger huset på en vädermässigt utsatt plats? Framför allt tänker jag på blåst.
 
F
Hyfsat utsatt för vindar men inget extremt. Skulle kunna tänka mig att 20% av husen i detta land ligger värre till. Vill iofs ha ett rejält takutsprång (60 cm)vilket kanske förvärrar. Antalet plintar är flexibelt. Tänkte mig kanske ett plintavstånd på 1,5 meter (?).
 
  • Gilla
PontusLi
  • Laddar…

Bästa svaret

Tittar man på utskjutningens längd och relaterar den till de aktuella lasterna och en tänkt dimension på golvbjälkarna (45x220 C 24) så är den precis på gränsen för acceptabel nedböjning. Att minska ner utskjutningen till 700 mm vore inte fel.

Så till frågan om plintar och bärlinor. Man kan ju välja väldigt många olika modeller. Min beräkning bygger på att du använder samma limträdimension för samtliga bärlinor och istället varierar plintavståndet något. När man skall väga av och sätta ut höjder brukar det underlätta. Jag har också haft ambitionen att hålla nere limträdimensionen så att det går att lyfta dem för hand. Lasterna är lägst i mittenraden så där kan du gå upp till 4 m plintavstånd, annars 3 m. Limträdimension 90x270. Jag har räknat med en utbredd last på mittenraden på 7,6 kN/m, 18 kN/m i den yttre raden (vid utskjutningen) och 17 kN/m i den inre.

När det gäller materialval till plintarna tycker jag att du skall välja limträ till den yttre raden där de är ganska långa. 90x90 dimension räcker. Även om de delvis döljs av utskjutningen blir det ändå snitsigast.

Jag har inte tagit hänsyn till vinkelbyggnaden eftersom den inte syns helt på ritningarna. Sannolikt behövs en extra plint under den inre bärlinan mitt för denna.

bossespecial: Har du lust att kolla mina uträkningar? Det är många siffror så det är lätt att göra fel.
 
F
Ok. Tackar. Jag tar rådet och minskar till 700 mm utskjutning. Var inne på dubbla 45x220 som bärlina men inser att en limträbalk ger färre plintar vilket vore bra. Någon annan anledning till limträ i bärlinorna? För plintar var jag tidigare inne på gjutna plintar. Men det är ju rätt bökigt att gjuta tre meter höga plintar även om det bara är ett fåtal som är så höga. Limträstolpe är onekligen smidigare. Eventuellt kan en kompis hjälpa mig med att tillverka stålpelare vilket är ett alternativ. Estetiskt så är tanken att klä in plintgrunden med dagens tidstypiska liggande träribbor så av plintarna ser man inte så mycket.
 
Enligt min erfarenhet klarar limträets yta utomhusmiljön något bättre än vanligt konstruktionsvirkes. Jag tycker det vore synd att missa en så tydlig gestaltningsmöjlighet genom att klä in plintgrunden. Framhäv den i stället. Sätt möjligen någonting bakom den yttre plintraden!

Byggnaden behöver stabiliseras i horisontalplanet. Enklast sker det genom att du använder skivmaterial på eller under bottenbjälklaget, samt förankrar detta i marken på någon punkt. Alternativt kan du placera diagonalstag på lämpliga ställen. Stolphus är inte automatiskt stabila.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
F
Jag antar att jag bör/måste ta detta till en konstruktör? .Det är inte glasklart beskrivet på kommunens hemsida vad för krav det finns men det verkar krävas dokumentation inför tekniskt samråd. Något tips på hur/var jag kan få hjälp med det?

Sen är det så klart trevligt att själv känna sig trygg med lösningen ( Jag menar jag gör det inte enbart för kommunens skull.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.