F
Har precis sökt bygglov för ett fritidshus på drygt 120 kvm. En utmaning är att byggplatsen är svåråtkomlig för rationellt byggande. Förmodligen inget ovanligt så jag tänkte höra om det finns några råd och erfarenheter på forumet?
Vår situation är att vägen de sista 300 metrarna är smal och kuperad. Betongbil och kranbil är uteslutna. Mindre lastbilar är tänkbara men beroende på om föraren är motiverad. Vändplats för personbil finns vid vägslut men för lastbil eller bil med släp måste man vända ca 100 meter innan vägslut. Byggplatsen ligger sedan på berg 5-10 meter från vägen och ca 5 meter högre än vägen. En väg/ramp är planerad att anläggas den sista biten men inte för personbil - mer tänkt för fyrhjuling. Situationen har så här långt landat i följande konsekvenser/planer. Grundläggning på plintar (också beroende på att det bara är berg och kuperat). Plintarna antingen i betong blandad på plats eller betongsula + stålpelare. Bygger huset i lösvirke på plats. Taket blir plåt.
 
En lagom stor lastmaskin eller traktor med skopa och pallgafflar kan du använda till att både lasta av anländande lastbilar och frakta fram materialet den sista biten. Borde gå att hyra av någon gård i närheten.
 
  • Gilla
tgr_se
  • Laddar…
Helikopter?
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Helikopter är ingen dum idé. När några grannar byggde sin fjällstuga så kördes allt upp med en sådan. Där var det 5 km till närmaste väg.
 
Skaffa en äldre traktor av det litet större slaget med frontlastare och skopa och pallgafflar och en motvikt att hänga i lyften och ordna så du får låna en kippkärra några gånger så finns det inga problem.
Det där skulle jag troligen göra med min Massey-Ferguson 165 utan att ens tänka på att det är svårtillgängligt.

Min erfarenhet är att gjutningar på upp till två kubikmeter går enkelt att blanda själv och kärra och skyffla i formarna. Blir de större så får man verkligen arbeta som ett plågat djur.
Kör fram krossgrus och sand och cement med frontlastarskopan till byggplatsen på förhand och se till att det finns så det räcker gott och väl av alla sorter. Cementåtgången för K25 brukar ligga kring 9st 40 kg säckar per kubikmeter färdig betong. Standardcement härdar långsammare än betongstationernas rapidcement så då hinner man gjuta utan att arbeta sig sjuk. Bygger man 20-30 cm breda landgångar att kärra efter så är det enkelt att kärra betongen från blandaren till formen.
Gjuter man en plint i gången blir det ju under en halvkubik per plint och då klarar man det på två man med en litet kraftigare tombolablandare. För större gjutningar krävs 4-6 man och 2 kraftiga tombolablandare eller en traktordriven tvångsblandare.

Om huset skall stå på berg behöver du inga sulor. Det räcker med att borra in och gjuta fast fästbultar i berget och så gjuter du plintarna direkt på berget. Där står de stadigt tills själva betongen har vittrat bort av ålder. Då behöver du inte spränga någonting och knappt köra någon fyllning.

Jag skulle föreslå att du konstruerar huset med takåsar och rafter i stället för takstolar. Det är betydligt enklare att manövrera upp några limträbalkar på bygget med rep och taljor och någon sax än att lyfta sådär pass långa takstolar för hand. Sannolikt skulle ni bli tvungna att spika takstolarna själva på plats och då blir de hutlöst tunga.
Det är absolut inte lagligt att lyfta med den där sortens hemgjorda apparater på ett bygge men jag har gjort det några gånger med gott resultat. Allt som myndigheterna inte vet lider de inte av. Det mest extrema var en rå nyhuggen kroppås av furu ungefär 10 meter lång som vi lyfte upp på en enochenhalvvånings parstuga. Jag hade riggat upp masterna och taljorna dagen innan så vi lyfte den på tre man på en förmiddag. Med treskurna taljor och bakstag av grov kätting och master av långa slanka granstammar gick det bra.

Bara mina ideer och förslag.........
 
F
Bra tips med att fixa fram en traktor. Är tyvärr stadsbo utan mekarkunskaper så jag får se vad jag lyckas hitta. Det är inte överdrivet mycket bönder med traktorer kvar i Stcckholmstrakten. Storstadspriset på ett hyrcenter för en sådan maskin verkar vara en tusenlapp per dag...
Men nånstans ska det väl gå att fixa fram en fungerande maskin till rimligt pris.
@ Heimlaga - kan du inte komma ner med M-F 165an och bygga ett hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.