eddie_bergh skrev:
Du bör ju absolut inte tvätta bilen med vatten från brunnen!!
För att?
 
Mats skrev:
De flesta högtryckarna brukar ju kunna suga nån meter själv också så vill man ha en enkel lösning så ta en vattentunna ;)

Fyll med dränkpumpen och låt högtrycken suga därifrån
Kärcher fixar det Nilfisk gör det inte, Nilfisk fixar inte ens självrinn från en tunna ett par meter upp.
 
Ja som du själv har läst så kan de komma grus i vattnet. Men vill du tvätta bilen med de är de upp till dig. Vad jag fattat de som så skulle du inte ha något höjdar filter direkt?
 
Har äntligen fixat en hydrofor och kopplat den till min högtryckstvätt, Vilket fungerar utomordentligt, förutom att säkringarna går hela tiden. Kan nog inte ha hydroforen, frysen och högtrycken igång samtidigt... suck.

Hursomhelst. Jag har nu börjat göra en utedusch och har som start köpt en från Jula bara för att se var jag ska ha den samt ha någon slags vägledning var vattnet hamnar så att jag kan göra markarbetet ordentligt. Det jag har märkt när jag har prov spolat är att det kommer massa skit i munstycket till duschen. Jag har en bottenventil med backventil http://www.clasohlson.com/se/Bottenventil-med-backventil/Pr308397000 i brunnen. Men den verkar inte filtrera så värst bra. Finns det någon finmaskigare bottenventil eller kan jag modifiera om den jag har på nätt sätt? tex fästa mygnaät runt eller nåt?
 
Kärcher fungerar INTE om det inte är tryck i vattnet in!
Någon form av vattenpum MÅSTE till.
Har gått på deras fula marknadsföring om att tvätta båt, de nämner inte med ett ord att det överhuvudtaget inte funkar om du inte har vatten med tryck in. Sjövatten - fetglöm det.
 
Det råder inte vattenbrist där du bor?
 
B boarea skrev:
Kärcher fungerar INTE om det inte är tryck i vattnet in!
Någon form av vattenpum MÅSTE till.
Har gått på deras fula marknadsföring om att tvätta båt, de nämner inte med ett ord att det överhuvudtaget inte funkar om du inte har vatten med tryck in. Sjövatten - fetglöm det.
Tråden har ett antal år på nacken.

Jag har fler gånger använt vår Kärcher högtryckstvätt utan rinnande vatten, den klarar att suga upp vatten en meter iaf utan problem.
 
Någon som vet om det skulle funka med en dränkbar billig pump i en tunna att mata en Nilfisk Core 150 med? Tänker mig någon av de billigare varianterna hos Biltema eller Jula. Jag tänkte spruta på lite takmedel på ett tegeltak med Nilfisks Roof-cleaner-skaft, där det ej finns rinnande vatten att tillgå.
 
I irrbloss skrev:
Någon som vet om det skulle funka med en dränkbar billig pump i en tunna att mata en Nilfisk Core 150 med? Tänker mig någon av de billigare varianterna hos Biltema eller Jula. Jag tänkte spruta på lite takmedel på ett tegeltak med Nilfisks Roof-cleaner-skaft, där det ej finns rinnande vatten att tillgå.
Suger inte högtryckstvätten själv om du stoppar ner slangen i tunnan? Det är ju en pump med högt tryck bara…
 
H Helmersson skrev:
Suger inte högtryckstvätten själv om du stoppar ner slangen i tunnan? Det är ju en pump med högt tryck bara…
Enligt tråden ovan så gör den inte det. Speciellt inte Nilfisk tydligen. Har även en Nilfisk 190 Premium som jag vill minnas ska kunna suga själv, men den kräver tyvärr 16A-säkring vilket jag heller inte har vid huset där taket ska tvättas.
 
I irrbloss skrev:
Enligt tråden ovan så gör den inte det. Speciellt inte Nilfisk tydligen. Har även en Nilfisk 190 Premium som jag vill minnas ska kunna suga själv, men den kräver tyvärr 16A-säkring vilket jag heller inte har vid huset där taket ska tvättas.
Jag har en kärcher visserligen från proffs segmentet men den suger själv. Kan ju vara värt att testa i allafall innan du köper en pump.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.