Idag gick tvättmaskinen sönder. Larmade om vattenläcka. Jag öppnade och hittade orsaken. Baljan eller yttre trumman eller vad den nu heter (alltså den del som trumman snurrar i) har fått ett hål. Se bild.
Hål i plastbaljan på en LG tvättmaskin, potentiell orsak till vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen är en fyra år gammal LG. Baljan är gjord av plast. Finns det en chans att laga detta hål så att det håller? Med vad i så fall? Funderar på om epoxi skulle funka.
 
Det beror lite på vad det är för plast silikon kan funka. Testa om det fäster på någon annan yta.
Lämpligtvis fyller du hela facket med silikon i så fall.
 
Ja, om jag fyller hela facket borde jag kunna göra reparationen utifrån. Behöver jag komma åt insidan av baljan måste hela maskinen plockas isär.

Är silikon tillräckligt värmetåligt?
 
Det finns silikonsorter som är värmetåliga, t ex GS300 "Glassilikon" på Jula.

Men hur gick det till att få ett sådant hål? Det är knappast någon vibrationsskada. Har du tvättat en laddad pistol?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Beroende på typ av plast. Men epoxy och glafiberremsor borde kunna fungera. De är hyffsat lättarbetat och man kan lägga fler lager för att bygga upp stabilitet. Känns mer solit än silicon.
 
Silikon är i allmänhet tämligen värmetålig. Den som är specifikt värmetålig klarar i allmänhet 300 grader. Tvättmaskinen blir inte varmare än 90grader så vanlig silikon räcker bra.
 
Jag har nu lagat maskinen med epoxy. Valet stod mellan epoxy och silikon. Epoxy (Stål-epoxi från Biltema) vann pga snabbare härdning. (Tvätthögen är stor och vi vill inte vänta.) Vidhäftningen är tyvärr inte jättebra. Jag har dock ruggat upp ytan och borrat några hål i flänsarna mot angränsande fack så att den epoxyklump jag gjutit inte ska kunna rubbas så lätt.

Eftersom vidhäftningen inte var optimal har jag också lagt en klick silikon på baljan för att utvärdera vidhäftning.

Maskinens insida reparerad med svart epoxy, med tydliga klumpar och strängar på en vit plastbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör nu ett tvättprogram och väntar spänt på resultatet.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Men hur gick det till att få ett sådant hål? Det är knappast någon vibrationsskada. Har du tvättat en laddad pistol?
Jag är lika frågande som du. Något föremål måste ha hittat in mellan trumma och balja och ställt sig på kant. Bifogar en bild som visar vad jag hittade i nålfällan. Mina misstankar går mot leca-kulan, det okända plastföremålet eller något som fortfarande är kvar i maskinen.

Objekt ur tvättmaskinsfilter: hörlurspropp, lecakula, tejp, hår, smågrus, nötskal, delar av maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smuttgubben
  • Laddar…
L
Svar nej , inget av de föremålen kan kvadda baljan , en fråga fungerar värmen , har varit med om att el-patronen har gått sin väg och kroknat , med på följd att det fastnat mot trumman och trasslat in sig lite tokigt . men det var med rostfri balja , inte plast , jag satte ditt en ny patron ,
sen bra funktion
 
Värmen fungerar. Elpatronen sitter där den alltid suttit.

(Har själv en gång i min ungdom kört sönder föräldrarnas tvättmaskin då jag glömde en fyrtumsspik i fickan. Den slet loss värmeelementet.)
 
Det där okända plastföremålet, skulle det kunna vara någon detalj på insidan av baljan, och så har du haft extrem otur med obalans plus kanske slitna stötdämpare så att trumman bankat på plastföremålet som i sin tur bankade hål på baljan innan det gav upp?

(Och i så fall, hur skulle du kunna se det utan att ta isär maskinen? Nä, nu är det nog bara att rulla vidare och se vad som händer.)
 
Det okända plastföremålet är en annan sorts plast än baljan. Kan dock vara något som suttit fastskruvat inne i maskinen. Jag tror inte att det varit obalans. Stötdämparna känns bra och maskinen är väldigt snabb på att upptäcka obalans varvid den pausar programmet och balanserar om tvätten.
 
Nu har maskinen kört fyra tvättar med lagningen på plats. Hittills sitter epoxy-pluggen som den ska. Skruvar igen maskinen och ställer den på plats nu så får vi se hur länge det håller.

Silikonklicken som jag satte på baljan för att testa vidhäftning fastnade inte alls. Den hade sämre vidhäftning än epoxyn. Baljan är gjord av en "fet" plast, kanske ABS. Finns det något material som fäster ordentligt på en sådan plast?
 
Det ska gå att göra en smet av ABS och aceton, fäster nog väldigt bra.
Har inte provat själv, vet inte hur nyttigt det är eller hur smidigt det är att jobba med.

När jag limmade rören till poolen så använde jag ett lim från Griffon, väldigt
snabbt och ger löjligt starka fogar.
https://www.dammbutiken.se/griffon-wdf-05-250-ml-med-pensel
 
Redigerat:
Finns något som kallas marintätning på biltema. Svart eller vitt. 80 spänn tuben. Riktigt kletig smet som fastnar överallt även där den inte ska. Ingen aning om hur värmetålig den är dock. Men du verkar jubha löst det galant med epoxi! Finns kanske primer till feta plaster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.