Några ytterligare ändringar har det blivit efter dessa ritningarna, bland annat ett tunnare bjälklag (med tätare reglar) för att ge några cm till i lofthöjd. samt ett mindre fönster 5x5 till badrummet istället för det långsmala. Eftersom all yta är begränsad i attefallshuset så insåg jag att det va rätt så dumt att ta upp så mycket ledigt väggutrymme med ett fönster i badrummet. sätter hellre en handdukstork eller liknande där. Likaså så flyttar jag dörren in tll badrummet 10-20 cm så att det går att ha någon längs väggen utan att det blockerar dörröppningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
caroline2014 och 3 till
  • Laddar…
Spännande bygge. Följer med spänning.

Jag tycker planlösningen ser genomtänkt ut!

Jag ser ingen plats för hatthylla/skoställ. Det tror jag man saknar om man använder huset mer än som tillfällig gäststuga. Någonstans att ställa skor och hänga jacka brukar göra det lättare att hålla ordning. :)

Kanske kan man flytta dörren ytterligare 20-30cm och lösa en liten förvaring "bakom" denna? inte helt optimalt att få gå in "så långt", men ändå kanske enklaste sättet att ordna det.
 
Tack!
Tanken är att de 4 första trappstegen precis till vänster om ytterdörren ska ha utdragslådor i trappsteget för enkel förvaring av skor etc. Har även tänkt en liten paxgarderob för avhängning av ytterkläder.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
T Todpop skrev:
I vilket fall har jag fått höra att det är omhändertagandet av schaktnassorna som kostar. De har grävt ut 30kvm cirka 55cm djupt, så det blir en del.
Schaktmassor kanske är kostsamt för företag att bli av med, men jag beställde hem (privat) 2st 20kubik lastväxlar flak i Stockholm för fyra år sedan vilket gick på ~3500kr/st, i praktiken får man i ~15kubik jord per flak sen är man uppe i maxvikt.
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
Så, nu har det gått ett par veckor och jag tänkte det kunde vara dags för lite uppdatering.
Jag har varit bortrest en vecka på semester, så då blev det naturligtvis inte mycket gjort. Jag fick däremot leverans av virket till stommen igår vid 14-tiden och satte direkt igång att börja kapa upp längderna och därefter började montera stommen. Jag bygger samtliga sektioner liggandes och reser det senare tillsammans med sambon när hon kommer hem. Hon är bortrest till på söndag, så allt fram till dess är på egen hand.
En av få saker som jag kan känna mig lite efterklok på än så länge är takstolarna. Jag har valt att bygga dem själv på plats och inser nu vad mycket tid det tar för att få det bra. Hade antagligen varit klokare att beställa dessa färdiga.
Som ni ser i bilderna så har jag satt upp ett partytält, det är inte för att vädret här hemma är så oberäkneligt, utan snarare för att det med 100% kommer att slå om och jäklas med mig flertalet gånger under bygget och vill då inte behöva springa in och ut med verktyg hela tiden :)
Det har även varit extremt hjälpsamt/smidigt med att markera varje regel när jag har kapat till den. På så vis har själva monteringen av stommen blivit som att montera en ikea garderob.
Lesson learnt (än så länge): beställ inte C24 virke! C24 ska man hämta själv. Det verkar som att jag har fått det värsta möjliga bananvirket som finns, inte mer än 10-20% som är raka och fina. underlättar naturligtvis inte.

Kostanddsuppställning för väderskyddad stomme kommer så fort jag inser allt jag glömt köpa (dvs när stommen är vädersäkrad).
 
  • Virke staplat på gräsmatta under partytält med kapmaskin framför för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Virke uppmärkt med olika koder på gräsmatta för stommarbete i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Virket till en stomme som är under uppbyggnad på en betongplatta utomhus, täckt av skuggor från träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Virke uppkapat och delvis monterat till stomme för ett byggprojekt utomhus, med markeringar på reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
Då va hela stommen färdigbyggd och uppstaplad, redo för resning på tisdag. Märker att man alltid missat lite i inhandlingen, som ankarskruv, hålplåt så det räcker mm. Återkommer när stommen står och bygget är tätt.
 
  • Färdigbyggd trästomme uppstaplad utomhus, redo för husbyggnation, med trädgård och gult hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
Kul att se progressen i ert bygge. Tänk på att sätta fast sätta några temporära reglar eller plankor eller nåt som håller konstruktionen rak tills du fått på fasad eller skivor på insidan. Iaf nåt som stadgar upp. Snickarna som bygger vårt hus är väldigt noga med det för att väggarna inte ska bli skeva. Jag gjorde även det på min friggebod tills jag fått på osb-skivorna på insidan. Är ju trist om det kommer en storm och trycker till huset. Vad sätter du för fasad? Vi kör med vindduk, 12mm luftspalt och liggande 23mm plank. Allt för att få så tunn fasad som möjligt. det jag har märkt är att isoleringen trycker ut vindduken på vissa ställen och gör luftspalten nästan obefintlig på sina ställen. skulle nog valt lite tjockare luftspalt alternativt utegips/asfaltsboard istället för vindduken. blir att tänka på till nästa bygge.
 
  • Gilla
jbarne och 2 till
  • Laddar…
R rosell skrev:
Kul att se progressen i ert bygge. Tänk på att sätta fast sätta några temporära reglar eller plankor eller nåt som håller konstruktionen rak tills du fått på fasad eller skivor på insidan. Iaf nåt som stadgar upp. Snickarna som bygger vårt hus är väldigt noga med det för att väggarna inte ska bli skeva. Jag gjorde även det på min friggebod tills jag fått på osb-skivorna på insidan. Är ju trist om det kommer en storm och trycker till huset. Vad sätter du för fasad? Vi kör med vindduk, 12mm luftspalt och liggande 23mm plank. Allt för att få så tunn fasad som möjligt. det jag har märkt är att isoleringen trycker ut vindduken på vissa ställen och gör luftspalten nästan obefintlig på sina ställen. skulle nog valt lite tjockare luftspalt alternativt utegips/asfaltsboard istället för vindduken. blir att tänka på till nästa bygge.
Bra tips. Tack!
Det blir vindduk, 21mm luftspalt och 21mm liggande panel. Valde liggande panel av anledningen att fasaden hamnar så nära marken att jag ville göra det enkelt att vid behov byta den nedersta brädan, lite att se som en offerbräda.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Då har det gått närmare två veckor sedan senast och jag tycker det är dags med en uppdatering nu när semestern lider mot sitt slut. Egentligen känns det nästan som att semestern börjar nu snart eftersom vi de senaste två veckorna har kört mellan 12-16 timmars pass 7 dagar i veckan för att hinna till målet.
Stomresningen började planenligt men redan slutet på dag 1 insåg jag att det kommer att ta bra mycket längre tid att få takbjälkar och råsponten på plats än vad jag ursprungligen beräknat. Som tur är hade jag köpt luckor istället för längder, så vi sparade in lite tid där. I det stora hela så har vi under byggprocessen fram till nu (knappt tre veckor) endast förlorat en dag pga felberäkning av tidsåtgång. Detta är till största del tack vare alla fantastiska vänner som varit här och hjälpt till när det inte riktigt räckt till med fyra händer! Ett antal vändor för att inhandla spik, skruv, plåt vindduk etc. har det blivit allteftersom man insett att det går åt hutlöst mycket!

Här följer en del bilder från stomresning, takläggning (ej yttertak som ska bli i plåt), ytterdörr, altandörr och fasad. De närmaste veckorna blir det helgarbete med att fixa till resterande utvändigt som foder, knutar takfotsbräda, vindskiva, yttertak och takavvattning. Så fort muskelvärken lagt sig ska jag även sammanställa alla kostnader so-far. Som förhandsinfo så har jag i ett flertal lägen valt lite dyrare alternativ enbart för att spara tid, så som råspontluckorna och grundmålad fasad. Notera bilden på den smidiga torkställningen för fasaden :)
 
  • Personer reser trästommen till en byggnad i en trädgård på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess med nyresning av trästomme och byggmaterial, stege och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stomme till ett hus under uppbyggnad, synliga reglar och verktyg på en solig tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundstommen till ett hus under konstruktion på en tomt med grönt gräs och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person monterar takbjälkar på en trästomme i ett byggprojekt under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer arbetar på takstolarna till en trästomme för ett husprojekt i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person på tak under konstruktion med byggmaterial och stegar i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under byggnation med oisolerade väggar och öppen takstom synlig utan råspont eller yttertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av hus med ny fasadbeklädnad och vindskydd, torkställning för fasaden synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomresning i trä på ett mindre byggprojekt med synliga takbjälkar på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplank och råspont staplade för torkning under ett tält, arbetsområde i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis uppbyggd husvägg med en installerad vit ytterdörr, isolering synlig och skyddande vindduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdig fasad med gult grundmålat trä och vindskyddsduk på ett hus under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trähus i gult med vita knutar och en dörr under sommarträdens skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med nytt tak och gula väggar, material och verktyg på gräsmattan, trädgårdskärra och stegar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
kan tilläggas att det är ett par fönster till som ska in som i nuläget är täckta med fasad eftersom det är så ohyggligt lång leveranstid på fönster under sommaren...
 
Följer ditt projekt. Kul att se och läsa. Även vi tillbringar semestern tillsammans med herr Attefall.
 
  • Ett nästan färdigställt grått Attefallshus med vita knutar och fönster, beläget intill en stenmur och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
A Annen skrev:
Följer ditt projekt. Kul att se och läsa. Även vi tillbringar semestern tillsammans med herr Attefall.
Vad roligt! Ni har kommit lite längre ser jag. Är det egenritat? Mycket snyggt är det i vilket fall!
 
  • Gilla
Annen och 1 till
  • Laddar…
T Todpop skrev:
Vad roligt! Ni har kommit lite längre ser jag. Är det egenritat? Mycket snyggt är det i vilket fall!
Jag har "designat" själv men fått hjälp att göra A-ritning och fasadritningar av en arkitekt. Sen har vi haft hjälp av hantverkare för grund och ledningsdragning samt resning av stomme till "väder & vindtätt". Då är det skönt med ritningar så att alla är överens om vad som ska byggas :)
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
Som utlovat kommer här en sammanställning för bygget än så länge:

Huset är färdigt utvändigt, med undantag för taket ( inväntar besked om leverans för plåttaket). Jag väntar även på leverans av två fönster, dessa är däremot betalda och därmed medräknade i nedan sammanställning. Invändigt är inte mycket gjort ännu, inhandlat är isolering till tak och lager 1 i ytterväggarna, även detta är med i summeringen nedan. Likaså ligger vindskivor och takfotsbräda inne i huset eftersom jag väntar med att sätta upp dessa till yttertaket levererats. Även elpannan som är en Värmebaronen MP4 som jag kom över till vettigt pris är specad, men naturligtvis inte ännu monterad.

Jag brukar köra på tumregeln att spik, skruv och beslag utgör cirka 10% av kostnaden när man bygger, det är lätt att glömma hur jäkla stor den där ån blir när alla bäckar små summeras, men som ni kan se så landar vi även här på cirka 10%... Det som är specat som div verktyg är småskräp för det mesta av typen som förbrukas under byggets gång.

Plattan slutade på 93844:- inkl bygganmälan.
fortsättningen till nuvarande läge landade på 63216:-

Totalen än så länge ligger därmed på 157060:-

div verktyg 1 819
elpanna 6 500
Frakt & släphyra 1 765
Färg 2 010
fönster och dörrar 19 700
Isolering 5 636
Klädsel 2 078
Koppling och slang 646
masonit 708
Musband 552
Panel 11 750
Plåt 281
reglar & läkt 1 596
Spik skruv & beslag 5 727
Tejp 105
underlagspapp 1 345
vindduk 998
Totalsumma 63 216
 
Var har du kostnaden för virket till stommen? Ingår det i reglar o läkt?
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.