Hej alla,

Jag har en vävtapet som jag inte är helt förtjust i och tänkte göra något åt. En hantverkare hjälpte mig att ta ner en mellanvägg med denna tapet och han sa att den sitter så pass bra, att jag kan spackla direkt på den.

Frågan är om jag behöver slipa ner den eller behandla den på något sätt innan jag drar igång med rullspacklandet? Tacksam för alla tips!

Tack för hjälpen,
Henry
 
  • Vävtapet som sitter fast vid en hörnlist, närbild på tapetstruktur och listans skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du övervägt renoveringsarbetet? Jag har själv ingen erfarenhet av renoveringsarbetet, men många på forumet verkar ha goda erfarenheter. Ska testa för första gången nästa vecka. Men jag har inte någon strukturväv/tapet.

Jag osäker på om man behöver behandla tapeten på något sätt innan spackling. Men jag skulle köra på målartvätt. Tapeten ser ut att ha suttit ett tag. Och det är inte dyrt eller tar mycket tid. Sen hade jag rollat spackel.
 
Om det är en innervägg, speciellt utsn fönster eller dörrar skulle jag skruvat fast renoveringsgips, 6mm, minimalt med spackling och slipning och går fortare.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Den ser ganska grov ut. Vet inte om renoveringstapet tar upp sån struktur men annars är renoveringstapet verkligen en kanon produkt. För att va på säkra sidan kan man skrapspackla strukturtapeten lodrätt sen vågrätt. Slipa lätt och sedan förlimma och sen upp med renoveringstapet.
 
Den tar inte upp sån struktur. Spackling är ett måste.
 
Tack för alla svar. Jag har inte gjort något liknande tidigare, men jag tänkta att ska man lära sig något så måste man pröva.

Om jag ska spackla, krävs det då någon slipning eller annan behandling, typ målartvätt?
 
kulle
Som jonatan79 skrev tidigare , renoveringsgips
 
kulle kulle skrev:
Som jonatan79 skrev tidigare , renoveringsgips
Men tänk om han får bubblor i pappremsan?:rofl:
 
Tack. Ledsen, glömde kommentera att det är två fönster, två element samt en del uttag för el, bredband och tv samt välvd takvinkel. Jag tänker mig att renoveringsgipsen kommer sticka ut gentemot takvinkel?
 
Inga problem att helspacklad, och blir det nå bubblor är det bara att skära ut och spackla över.
 
Ok, ja det blir lite lurigt mot fönsterfoder och uttag så kanske enklare att spackla trots alls. Men är det första gången får du räkna med att det blir halvbra om du inte är supernoga, ta gärna dit någon kompis som har erfarenhet och ta snabbkurs :)
 
Bara att googla på rullspackling så får man upp ett par videor hur det ska gå till. Såklart ett proffs som visar. Som vanligt så får man dubbla tiden det tar och lägga till en del svordomar och resultatet blir ju vad det blir. Ryser bara av att tänka på att spackla en hel vägg. Får ju huvudvärk bara av att spackla gips med allt damm och skit och stök!
 
Slipar ju med giraff och dammsugare, knappt ett dammkorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.