Om man lägger ett vattenpass så man har bubblans ytterkant mot en utav markeringslinjerna istället för centrerat.

Hur många grader lutar vattenpasset då? Är det samma på alla eller är det olika? :)
 
Det varierar.
 
Vill du mäta in ett fall är det bättre att lägga en distans under passet och arbeta m passet i våg.
 
  • Gilla
Empa0009 och 1 till
  • Laddar…
Borde ju gå ganska lätt att räkna ut om man har en yta som är i våg och pallar under ena enden av vattenpasset tills bubblan ytterkant mot en av markeringslinjerna och sen med trigonometri räknar man ut vinkeln med hjälp av hur mycket man pallat under och hur långt vattenpasset är. T.ex. på denna sida.

Eller så är det så lätt att det kan stå i instruktionerna :)
 
Det olika på olika pass, det beror av vilken radie libellen har, ofta står det på passet att ett streck fel motsvarar tex 1mm/m i lutning.
 
Jag vill få passet i cirka 5graders lutning, därför jag undrar hur mycket jag behöver få passet att luta för detta. Är det vid strecket, eller är det förbi strecket och isf hur mycket. :)

Men som Ola skrev ovan så får jag väl lägga något under passet med ett givet mått och försöka räkna ut detta och sedan göra en markering på passet.
 
5 grader är ca 87 mm/m
 
Jag har ett pass som är graderat 1 div= 0,04mm/m= 8sec
Går inte att ha till mycket när man bygger:)
 
De vattenpass jag har går nog i botten för 5 graders lutning.
Mitt förslag är att tejpa fast en kloss på passet som är 87 mm/m.

Det finns pass som är ställbara, jag har ett men vad det heter...... Har en fast och en rörlig skiva med streck på som interfererar med varandra.

Protte
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det är väl därför man har en Iphone?
Med appen Clinometer får man enkelt fram lutningar i alla tänkbara enheter.
Då kan du enkelt fixa en kloss till ditt vattenpass.
Skärmdump av Clinometer-appen på en iPhone som används som ett digitalt vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Varför kloss till vattenpasset?
En iPhone, silvertejp och en rak bräda så har man sin lutningsmätare, typ enkelt.

Protte
 
Hur exakt är den?
 
Mikael_L
Man kan väl tejpa fast iphonen på passet såsom kloss också .. :)
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Jättefina ideer m iphones mm. Säkert jättesmidigt jmf m vattenpass m kloss. Speciellt om man inte ska använda det själv
 
  • Gilla
thomasloven och 1 till
  • Laddar…
F
Rörläggarpass kallar jag det ställbara jag har. Användes i min ungdom till att lägga bajsrör i marken så att bajset skulle få lite lagom fart. Mekanikt ställbar och bra. Har inte använt det öht på säkert 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.