Hej.
Jag har ett Faluhus sutteränghus från 1985.
Jag har nu beställt ett fönster för att sätta in i bottenplan på ena kortsidan där marken sluttar en del. rummet där används till sovrum men är idag lite väl mörkt då det endast finns ett källarfönster.
Jag tänker gräva fram huset lite på den sidan för att inte fönstret skall komma under mark.
Fönstret som jag beställt är H 13 L 10 så det är inget stort fönster, men kommer jag ändå behöva avlasta med bjälkar? Jag vill helst inte behöva ta ut ett större hål än modulmåttet på fönstret.

Jag räknar med att göra det mesta av jobbet självt, men jag är lite osäker på ytterväggen. Hela bottenplan har frebabricerade betongplattor. På ritningen ser det ut att vara 50 mm tjocka. Har ni någon erfarenht av håltagning i sådan vägg? Jag antar att jag kan använda den slagborrmaskin jag har för att göra hål och sedan hyra nån slags såg med diamantklinga.

Är jag helt ute och cyklar eller låter det förnuftigt?
 
Hur har det gått med fönstret? Jag planerar att göra en liknande sak i mitt sluttningshus.
 
Hej.
Det har gått kanon! Jag anlitade dock en byggfoirma till slut. Hade en kompis här som just jobbar med håltagning och han var lite osäker på om jag skulle behöva säkra upp med en stålbalk ovanför hålet. Till slut fick jag alltså hjälp till det istället.
 
Har du någon bild på slutresultatet? Jag funderar en hel del på om jag ska sätta in stödmur runt fönstret efter att ha grävt ur en del. Är det något som du gjorde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.