I helgen drar altanbygget igång. Jag tänkte lägga bärlinan inne vid husväggen på trädgårdsplattor och så tänkte jag ha färdiggjutna plintar i ytterkant (70cm). Dimensionerna i regelverket och balkar är 45x170. Tänkte även palla upp på mitten med några trädgårdsplattor.
Några kommentarer? Något man ska tänka på?

altanen.jpg
 
Hej!

Några kommentarer:

*Om du har möjlighet är det mycket enklare att skruva bärlinan i huset, med fransk skruv.

*Nu har jag ingen dimensioneringstabell tillgänglig, men jag tror du får svaj med 45x170 i bärlina och golvregel. Till min altan, med 45x195 i bärlina rekommenderar tabellen ca 2,1 meter mellan stolparna till 45x145 golvbjälkar, med ca 2 meter spännvidd mellan bärlinorna. På fredag får jag tag i dimensioneringstabellen igen. Såhär på en höft skulle jag bära av 3 ggr på golvbjälkarna, och lägga ca 2 meter mellan varje stolpe. Det innebär mer grävande, men då kan du också bjuda ham hela släkten på en gång.

*De golvreglar som går ut på diagonalen kommer bära mycket last. Kanske skall du överväga att gå upp i dimension på dem?

*Ankarskruv till balkskorna är att rekommendera före spik.

*Jag är tveksam till att blanda grävda plintar med trädgårdsplattor, du riskerar att få olika påverkan från tjälen. Gräv frostfritt (om möjligt, annars halva frostfria djupet)

Lycka till!
 
Wigert skrev:
*Om du har möjlighet är det mycket enklare att skruva bärlinan i huset, med fransk skruv.
Tänk dock på att ljudet sprider sig lättare om altanen är förankrad i huset.
Spring på altanen kan bli störande dunk inne i huset.
Beror givetvis på materialet i husväggen. Trä, betong o.s.v.
Men ändå, något att tänka på kanske..
 
Huset ligger på gjuten platta på mark med frigolitform runtom så det finns inget att fästa altanen i.
Jag tänkte palla under med så mycket trädgårdsplattor som det går, även under balkarna.
 
Det går alldeles utmärkt med trädgårdsstenar eller ex. leca block intill grunden. Jag körde 45x170 som bärlina och 45x120 som regelverk och det blev kanon. Däremot la jag bärlinor på cc180 från grunden (alltså 2 st) och reglar däremellan. Pallrade upp alltihop med stenar på cc180 avstånd på bärlinor. Priset för stenen blev ung. samma som "vinsten" med att nergradera dimensionen på regelverket. Hur stabilt som helst!

Tips: Köp takpapp så du kan lägga emellan leca och bärlina ifall du inte får det tajt (och för att förhindra fukten).

Tips2: Se till att lägga ex. geoduk och lite grus där du skall ha din altan så slipper du växtlighet som, i värsta fall, kommer upp mellan springorna i trallen.

Tips3: Alternativ till balkskor är att spika/skruva en 45x45 i underkant på bärlinorna och låta 45x120 reglarna vila mot denna samt skråspika fast dem i bärlinan. Billigare och snabbare än balkskor.

 
Tack för tipsen!

Grunden tänkte jag göra så här:
altanen_ram.jpg

Edit: ...alltså en liten omkonstruktion från förra bilden...

I eftermiddag kommer materialet... :surprised: ;D
 
Lycka till! :)
 
Tackar!

Nu ligger plintarna på plats. Marken under altangolvet är tilljämnad och så ska det på fiberduk och ett lager grus.
Det blev den här konstruktionen tillslut:
altanen_ram2.jpg
 
Se bra ut !

Kanon ! Hopaas du inte får fuktproblem under altanen - lämna luftningshål så att vinden kommer till så du får luftcirkulation.

Lycka till

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.