Hemmakatten
Yonnas nya listtäckta papptak älskas av kajor. Vad skall hon göra för att få bort kajorna? Några tips innan byggställningarna tas bort?

PS. Yonna har ingen datoruppkoppling ännu, så skicka inga meddelande direkt till henne.
 
Hemmakatten
Yonna hälsar och tackar men tvivlar på att kommunen kommer ut med bössan eftersom hon bor på landet...
Anticimex påstår att alla typer av svartfåglar är svåra/hopplösa att skrämma bort.
Gärna fler råd, tack. :)
 
man kan försöka att spänna en tunn ståltråd längst noken som är tillräckligt tunn och ostabill att dom stora fåglar kan varken landa på eller få plats under tråden :-/. Är det platt tak så hjälper inte detta.
Ett tips äer att kolla/leta efter olika lösningar som används som skydd mot duvor i stora städer. Har sett såna men aldrig tittat så någa hur dom ser ut.

Vill man få fåglarna att lyfta från taket så kan man stå på gården så att fienden ser en och låtsas vara en stor fågel ... vifta LÅNGSAMT med armarna som om dom var stora vingar. Det är rörelsemönster som skrämmer fåglar. Det låter som ett skämt men jag har testat det på duvor och måsar - det fungerar :D. ...men det ger ingen långvarig resultat.
-och nej, jag har inte tid att vara en fågelskrämma på heltid ;).
Lycka till!
gaia
 
Luftgevär med kikarsikte?

På nock brukar det funka med en vajer ståltråd men till ett helt tak tror jag inte på den metoden.

Bäst är nog en fågelälskande katt
 
mats_o skrev:
Bäst är nog en fågelälskande katt
He,he, skulle vilja se den katten som står ut med kajor dag efter dag utan att tappa intresset för dom fräcka fåglarna ;)
gaia
 
T
Om det nu bara ska vara ett provisorium kanske fiskelina med påklistrad folie som sladdrar kan skrämma, funkar bra i jordgubbsland. Sen finns det sittande plasthökar att köpa som ska skrämma bort mås/kajor m.m på båtklubbar och hustak. En bostadsrättsförening satte 2 plasthökar på sina tak (intill båtklubben) och dom blev av med måsproblemen.

Annars passar jag frågan vidare
 
Tack Hemmakatten och tack ni som svarat! Nej, för min del gäller det inte något provisorium och ställningarna runt huset tas bort idag/imorgon. Det är inte roligt med nedsmutsningen - jag får bara hoppas att mitt hus inte kommer fortfara vara attraktivt för kajorna framöver ...
 
Nu har fåglarna flyttat till grannens nybygge som har mycket större svart papptak ;D ;D ;D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.