Får imorgon 240 kvm gräs på rulle. Idag hade jag en kille som planade ny matjord med skopan och på vissa ställen är det så hårt att en kratta knappt kommer igenom.

Kan detta bli ett problem eller hittar rötterna sig igenom detta?
 
L
Ny matta på rulle ska ha mycket vatten , lägg ut vattna med spridare maaaassor i 2 - 3 veckor
mattan för inte torka det minsta , rötterna går ner
 
Har vattnat dygnet runt nu i en vecka. Ska jag fortsätta med det en vecka till?

Fråga två; Jag körde aldrig med gallervält på gräset, ska jag göra det nu en vecka senare?
 
L
Är det inte alltför torrt kan du vattna en ordentlig sväng på kvällen , men det får inte torka ur
 
ok, tack för svaret! Vad tror du/ni om gallervält på gräsmattan en vecka efter läggning?
 
L
bry dig inte , den har sjunkit ner efter allt vatten , släpp inte ut ett gäng på den ännu , skulle tro att det blir djupa spår efter fötterna , men känn lite lätt , så är den nog stum mot underlaget , men väldigt eller nästan i mjuk , tror det växer rätt bra nu , långhårig bara bra , då har den överlevt , kan kilppas lite högt efter ca 2 veckor , småflisorna från gräs ska vara kvar göder fint
 
Tack för hjälpen och bra tips vad gäller klippningen!

Verkar som att jag vattnar tillräckligt iaf. Har börjat få små vita svampar vilket tydligen ska vara bra och försvinna sedan när man slutar vattna hela tiden. På vissa ställen trodde jag att jag fått ogräs men det var gräset som slagit ut vilket bör vara ett tecken på att det mår bra tänker jag.

Dessvärre måste jag gå på gräset för att flytta vattenspridaren. Då känner man att det är genomblött och marken sjunker ner under fötterna och i vissa fall blir det spår.
 
L
D danielte skrev:
Tack för hjälpen och bra tips vad gäller klippningen!

Verkar som att jag vattnar tillräckligt iaf. Har börjat få små vita svampar vilket tydligen ska vara bra och försvinna sedan när man slutar vattna hela tiden. På vissa ställen trodde jag att jag fått ogräs men det var gräset som slagit ut vilket bör vara ett tecken på att det mår bra tänker jag.

Dessvärre måste jag gå på gräset för att flytta vattenspridaren. Då känner man att det är genomblött och marken sjunker ner under fötterna och i vissa fall blir det spår.
Då har mattan fått vatten , så den är mjuk och så att säga gått ner mot underlaget , bra
att det blir lite fotspår gör inte så mycket , blir i alla nya mattor , Om solen lyser , så gör det inget , den är genomblött mot underlaget och den behöver sol , så tror nog att du kan vattna varannan kväll om du tycker det , du kan ju lyfta lite i ett hörn och känna om det är blött .
Om du ska klippa , låt mattan torka upp så den blir lite fastare att gå på , gör inget , gräs klarar det mesta ,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.