Hej.

Jag har sökt i tidigare trådar men då mitt bygge är mycket smalare än normala altaner är jag lite osäker på vilka dimensioner jag behöver. Jag har kikat på spännviddstabellen, och då den handlar om golvbjälklag bör jag väl kunna använda samma för altantak?

Taket ska vara vanlig korrugerad plast. Ganska liten lutning. Norrköpingstrakten så snözon 2,5. Bredden är 612cm och djupet 150cm. Det kommer förmodligen stå 95-stolpar i hörn och två mitt på, avstånd inte helt klart men det ska nog vara en öppning i räcket på ca 2m 160cm från vänsterkant.

Jag tänker mig en inre och yttre bärlina på 45x120 (möjligen dubbel mellan stolparna av estetiska skäl, ska matcha tidigare bygge, den ena bärlinan infälld i stolpens topp) och takreglar av 45x95 (spännvidd 1,5m enligt tabell) med cc ca 76cm (8st på hela bredden) med 25x48 liggande läkt ovanpå, 3st med således ca 60-70cc.

Vad tror expertisen om detta?

Finns även en tanke om att kunna lägga råspont med papp eller plåt istället om vi tycker plasten blir "tråkig" - funkar samma dimensioner isåfall? Eller bör jag gå upp en dimension på bärlina och reglar för det?

Tack på förhand :)

/Thomas
 
Finns en spännvidstabell på träguiden.se som borde hjälpa dig.
 
Tack. Kikade på den men blev inte så mycket klokare. Den startar på spännvidd 3 meter, och dimensionerna känns överdrivet tilltagna. Visst kan jag försöka räkna bakåt men är ingen konstruktör eller har erfarenhet av att bygga tak så önskar råd från mer erfarna. Min utgångspunkt är flera altantak jag sett med mycket klenare dimensioner än vad tabellerna säger, som ändå klarat sig i 30+ år.

Det är en liten altan till en gäststuga jag bygger, och i tabellerna givna dimensioner för spännvidd 3m och uppåt skulle se groteskt överdimensionerat ut. ;)

/Thomas
 
  • Gilla
Affea2
  • Laddar…
Hmm... Med tanke på att friggen i byggsats jag byggde nyligen med ca 150cm djup hade liggande 45x70 som hammarband (visserligen bara nån meter mellan stående reglar i väggen) och en stående 45x70 bärlina på mitten och bara 19mm råspont ovanpå det... Så tycker min lekmannaskalle att "takstolarna" med cc76 på min lilla altan borde klara sig iaf med 45x120? Eller?

/Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.