Ja, när jag granskade bilderna lite närmare såg jag att du har samma taklutning inne som ute, så då begriper jag. Om man räknar med en spännvidd på 2,75 m (i ditt första inlägg skrev du 3,4, men jag använder det senaste) och en längd på 4,8 m, en snölast på 3 kN/kvm och en egenvikt på 0,3 kN/kvm får jag följande resultat: Om du vill ha en fribärande limträbalk hela vägen (dvs 4,8 m) behöver den ha måtten 140x180. Om du kan tänka dig att sätta en stolpe i mitten (alltså två balkar på vardera 2,4 m) så räcker det med 42x180 (den minsta limträbalk som tillverkas, 180 är minsta höjd för alla bredder).
 
Ö öringen skrev:
Hade inte stugan stått sen 1951? Varför oroa sig för takras nu, dessutom mitt i sommarn...
Haha. Helt rätt troligen men med långa ljusa vakna nätter då man funderar i mörkret och förnyad kunskap från justusandersson så börjar man tvivla.
Tänk att åbäka sig och dyka upp här nästa år
Och hitta talet inrasat. Inte kul å ta tag i det då.
 
Hur vet du att reglarna du pratar om är de enda? Det kanske ligger bjälkar/bärlinor under åt andra hållet...
 
J justusandersson skrev:
Ja, när jag granskade bilderna lite närmare såg jag att du har samma taklutning inne som ute, så då begriper jag. Om man räknar med en spännvidd på 2,75 m (i ditt första inlägg skrev du 3,4, men jag använder det senaste) och en längd på 4,8 m, en snölast på 3 kN/kvm och en egenvikt på 0,3 kN/kvm får jag följande resultat: Om du vill ha en fribärande limträbalk hela vägen (dvs 4,8 m) behöver den ha måtten 140x180. Om du kan tänka dig att sätta en stolpe i mitten (alltså två balkar på vardera 2,4 m) så räcker det med 42x180 (den minsta limträbalk som tillverkas, 180 är minsta höjd för alla bredder).
Helst vill jag förstärka längst med de befintliga takreglar men inifrån. Dvs 3 st limträbalk på 2700 och sen stötta dem i fästet mot väggen med lodräta stolpar alternativt bleck på vägg då den ena regeln är över en dörr.
 
Ö öringen skrev:
Hur vet du att reglarna du pratar om är de enda? Det kanske ligger bjälkar/bärlinor under åt andra hållet...
Gubben intygar på plats!
Gammal lunchbod från 40 talet som fraktats hit från skelleftehamn. Dvs inte gjord för långtidsanvändning Eller boende.
 
J justusandersson skrev:
Ja, när jag granskade bilderna lite närmare såg jag att du har samma taklutning inne som ute, så då begriper jag. Om man räknar med en spännvidd på 2,75 m (i ditt första inlägg skrev du 3,4, men jag använder det senaste) och en längd på 4,8 m, en snölast på 3 kN/kvm och en egenvikt på 0,3 kN/kvm får jag följande resultat: Om du vill ha en fribärande limträbalk hela vägen (dvs 4,8 m) behöver den ha måtten 140x180. Om du kan tänka dig att sätta en stolpe i mitten (alltså två balkar på vardera 2,4 m) så räcker det med 42x180 (den minsta limträbalk som tillverkas, 180 är minsta höjd för alla bredder).
Funderade lite till. Tvärgående limträbalk med stötta i mitten är nog det enklaste. Vi kan leva med den stolpen 6 dagar per år utan problem.
Brorsan kan nog fixa upp den långa med takräcke så kan jag göra jobbet sen. Super mycket tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.