B
Är i färd med att bygga ett nytt badrum mellan två rum på övervåningen i vårt huset. Jag har gjort en liten skiss där jag ritat ut ungefär hur dragningarna ska göras. Jag kommer gjuta mellanbjälklaget med EPS för att få ner nivåskillnad vis tröskel in till badrummet enligt GVKs beskrivning (https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa).

Vattenburen golvvärme på 12mm ska gjutas in när jag fallspacklar.
Avlopp kommer gjutas in i EPSen. Tappvatten dras i 16mm RiR från bergvärmepumpen i källaren till fördelarskåpet i badrummet och sedan vidare ut till tappställena.

Jag vill mest dela lite synpunkter innan jag kommer allt för långt. Tycker ni det ser bra ut eller är det något jag bör fundera över?

Mvh Carl
 
  • Skiss av badrumsplan med mått och utritade rördragningar för vatten, avlopp och golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tolkar jag det rätt att den grå kvadraten är något schakt där alla rör kommer upp? I så fall funderar jag på om golvvärmeskåpet ska försörja fler kretsar på våningsplanet, annars kanske du kan sätta shunt/fördelare etc. nere vid värmepumpen och dra slingorna upp direkt. För att slippa ett skåp i badrummet tänker jag.

Annars ser jag inga konstigheter med din plan men är inte expert.
 
B
Ja precis, det är ett schakt. Jag läste att shunten till golvvärmen ska sitta högre än slingan så jag tänkte att den måste vara där. Handlar väl om att det ska gå att lufta? Den ska bara mata den här golvvärmeslingan så den hade ju kunnat sitta i källaren annars.
 
Förstås lättare att lufta med skåpet där uppe men det går att spola ut luften även om man har fördelare under slingan. Ska poängtera att jag inte själv har byggt så men har tänkt göra det när jag lägger golvvärme på nästa plan. Skåpen är ganska otympliga och tråkiga att ha synliga i ett snyggt rum.
 
B
Ok få fundera lite på den saken. En annan fundering jag har är avluft ingen till avlopp. Det finns inget bra ställe att dra upp avloppsrör på taket. Skulle det gå att sätta en vakumventil på vattenlåset i kommoden, eller måste man ha en 110mm-ventil pga att avloppet till toaletten är det?
 
Finns andra här som kan detta bättre men jag säger minst tretums luftning. Helst ska den väl vara lika stor som största dimension. Baserar detta på anvisningar från husrörisen.
 
Jag hade gjort dom ovanstående med slingan och matning till under handfatet och därifrån grenat ut till de andra tappställena, har man underskåp/ komod så syns det inte
 
B
Det är en bra idé. Ska kolla hur mycket utrymme det blir över under kommoden. Får man plats med ett fördelarskåp med lucka så är det ju snyggare

nino nino skrev:
Jag hade gjort dom ovanstående med slingan och matning till under handfatet och därifrån grenat ut till de andra tappställena, har man underskåp/ komod så syns det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.