Ska regla upp altantaket nu. Spännvidd blev 3.80 . Har köpt några 45x195 c24 reglar. Träguiden säger på 4m spännvidd 45x220 på cc 60. Tycker de verkar väldigt överdimensionerat. Tänkte köra på 45x195 på cc 80 istället då jag kommer lägga råspont på och de styvar ju upp taket åxå. Några synpunkter på detta?

Mvh Anders
 
Beror nog lite på vart du bor också och hur mycket snö som kan komma att ligga på taket.
Du bör också tänka på att du lägger på mer vikt med råsponten.
 
Men jag håller med cc 80 och råspont låter väl mkt. Gå hellre upp i dimension och lite större cc
 
Bor i snözon 2.5 värmland så de kan ju komma mycket snö och även det som rasar ner från hustaket.
Får inte plats med större än 45x195. Men råsponten borde väll göra att taket bär bättre o sprider ut lasten? Men visst de blir ju många extra kilo bara av råsponten.
 
Jag brukar försöka följa svenskt träs beräkningar. Någon limträvariant kanske ryms? Annars får du minska cc-avstånd.

Ofta är det ju nerböjning som är problemet och inte att det knäcks så det är säkert inget säkerhetsproblem (men det behöver nog någon räkna på).
 
Vad har träguiden för tolerans vid nedböjning tro? Lite nedböjning kan ja leva med under vintern. Man ser ju många altaner med väldigt tunna reglar i taket.. men de är ju inte kil om det rasar in. Men 45x195 på cc 80 ska väll inte kunna rasa in utan de är då nedböjningen som är problemet då om jag förstår de hela rätt?

Mvh Anders
 
Nej det rasar mest troligt inte. Lite nedböjning kanske men vid mkt snö kan du alltid skotta av taket.
Kör på det och cc 80 och skotta av om du får mkt blöt snö
 
Ja de är sant är ju inte så ofta de kommer hemska mängder snö nu för tiden så är inte så ofta man får skotta i så fall
 
Men varför gick inte tätare mellan reglarna? Estetiskt?
 
Jo de gick men de va mest om att de borde räcka med cc80. ..när man har råspont åxå. Är ju många som kör cc120 åxå. Tänkte mest att man sparar en tusing på cc80 istället för cc60.

Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.