S
Jag har tittat på ett litet fritidshus som är i behov av renovering. Säljarna har blåst ur hela huset, allt från golvbjälkar upp till tak så det är mer ett skal jag har tittat på. Funderar på det här med besiktningsman, är det något man ska ta dit ändå? Finns det något att besiktiga när det bara är ett skal?
 
Ja tänker så här, är man villig att ta på sig en sådan total rust, så bör man besitta kunskapen för att besikta skalet själv, är väl bara fönster väggar och tak kvar? Känns som bortkastade pengar att leja en besiktningsman
 
S
Ja det är ju lite så jag tänker med, första huset jag köper så är inte helt 100 på om det är något mer dem kollar. Jag själv besitter inte den kunskapen men snickare i släkten som har varit med och kollat på huset.
 
En intressant fråga är ju varför de säljer? Och varför de gör en så grundlig renovering?

Man kan ju tänka sig att de gör en så stor utrivning pga. något speciellt. Ex. mögel? Stora sättningsskador så allt har spruckit. Osv.

Detta att sälja en pågående renovering är oftast en extremt dålig affär. Så varför säljer de? Det kan ju vara personligt, ex. skilsmässa (inte helt ovanligt när man ger sig på ett större renoveringsobjekt), men det kan ju också vara så att de upptäckt mycket större fel än de räknat med.

Kanske visat sig omöjligt att få till en vettig avloppslösning, eller omöjligt att få tjänligt vatten. Eller så kanske huset drabbats av hussvamp. Och att saneringen visat sig misslyckad...

Jag tror att man bör undersöka ett sådant objekt väldigt noga, och då även titta på saker som att tomten verkligen är så stor som det ser ut, att det inte är planerat ett stort vägbygge precis förbi tomten eller liknande. En del sådana "tvärvetenskapliga" saker kan man hoppas en bes. man kan upptäcka, men om du kan låta några fler som är duktiga på hus titta på huset, och själv kolla med kommunen om pågående bygglov och planearbeten (vägbyggen, industrier, etc.) i närområdet.

Och nöj dig absolut inte med uppgifter från mäklaren!

(förkortad historia) För många år sedan tittade vi på ett hus i Bromsten här i Stockholm. Det var rätt fint, med en liten slingrande grusväg utanför, huset låg på en höjd med grusvägen nedanför. men det konstiga var att grannhusen såg förfallna ut. En spekulant frågade mäklaren varför.

"De skall rivas, kommunen har löst in dem för att bygga en park" säger mäklaren. Vi valde av olika orsaker att inte bjuda på huset, så jag kollade inte de märkliga uppgifterna (varför skulle Stockholms kommun lösa in 7 - 10 fastigheter för att bygga en park, helt orimligt).

Ca. 3 månader senare påbörjades bygget av en genomfartsled, en kort snutt på kanske 400m, som binder ihop två andra leder. Den byggdes ca 6m över den gamla grusvägen, leden är 4 filig, precis utanför huset ifråga.... Det fanns ingen indikation överhuvudtaget på att ett större vägbygge var på gång, annat än ett antal rivningshus. Och, jo det finns nog några kvadratmeter refug med gräs som man med rymligt samvete kan kalla "park".
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
Dem som säljer nu köpte det i höstas, så är lite osäker på varför det säljs. Ska kolla upp detta med mäklaren, har än sålänge bara kollat utsidan, ska dit nästa vecka för att kolla insidan med mäklaren som då är tillbaka från semestern :) enligt hemnet är avlopp och vatten indraget i huset även om man nu har plockat bort rören men ska nog ta ditt råd och ta dit en besiktningsman ändå, är så små pengar i jämförelse med allt annat som ska göras :)

Kan även tillägga att personen som har huset idag inte verkar ha koll på hur man ska göra, insidan taket är fixat men måste göras om då balkarna är lagda åt fel håll så taket är en ostbåge
 
Staffans2000
Verkligen.
Min erfarenhet av besiktningsmän är mycket negativ. Inget du med lätthet kan se själv kommer besiktningsmannen att upptäcka, och som tidigare påpekats -känner du dig inte helt säker på att du kan bedöma skicket av ett tomt skal. Hur i hela friden skall du då kunna renovera detsamma? Tänk dig för ordentligt först!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S
Renoveringen blir inga problem, tar in snickare för sånt jag inte kan själv. Undrade mer om det är något dem besiktigar som är svårt att kolla själv, flyttar från lägenhet så har inte erfarenhet av besiktning :)
 
Utan att veta så skulle jag gissa att det har blivit en ekonomisk fråga och det är därför dom säljer.
Vad beräknar du att renoveringen kommer att gå på grovt räknat?
Inte allt för sällan så drar det iväg och renoveringen blev dyrare än att slå ned det gamla, gjuta en grund och få ett nytt hus levererat.

Typ något sådant.
http://lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/

Det finns dock många andra leverantörer.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
Grovt räknat 600 för att få det beboligt med kök och badrum klart, dock utan tapeter, färg golv m.m sen 400 till för utbyggnaden som kommer behövas.
 
Redigerat:
Vore väl närmast oetiskt att ens ta ett besiktningsuppdrag för ett sådant hus. Har du som du säger en snickare i släkten kan väl denne titta och se om stommen ser frisk ut. Den typen av detaljer som en besiktningsman normalt sett går igenom har du ju inte ens.
 
Hur kan det vara oetiskt att ta in en besiktningsman?
 
Inte att ta in en, utan att ta uppdraget. 8–10.000 för att göra vadå?
 
S
Nu har jag börjat fundera på om man skulle bygga ett fritidshus som Andy78 tipsade om.. undrar vad som blir dyrast i slutändan?
 
Har du bekanta eller släkt som kan komma med vettig bedömning så skulle jag skippa bes man, den besparingen betalar all gips i huset (i ett vanligt hus).

Är allt öppet i dager skulle jag skippa det
 
Staffans2000
S Sofia. skrev:
Grovt räknat 600 för att få det beboligt med kök och badrum klart, dock utan tapeter, färg golv m.m sen 400 till för utbyggnaden som kommer behövas.
Plus en rejäl bunt med tusenlappar som buffert när er kalkyl brister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.