Vi har kikat lite löst på ett renoveringsobjekt men puh...vi får se. Det är ett utbyggt torp och själva köksdelen är klar med golv,tak isolering osv. Inga vitvaror, vatten eller inredning dock.

Resten av huset är bara ett skal och ska isoleras, läggas golv, innerväggar, innertak...rubbet.

Tänkte höra om någon kan uppskatta ungefär vad det kostar med den grundläggande rustningen d v s just isolering, innerväggar, tak och golv. Detta är ju förstås jättesvårt men jag är tacksam för allt.

Berätta hur ni gjorde (ni som rustat eller byggt ut), vad det kostat, om ni lejt snickare eller snickrat själva.

Huset har ett bra läge och potential så det vore kul att kunna gå iland med något sånt här och hjälp har vi, men det känns ändå så otroligt stort. Ändå kan vi se att om vi lyckas med det så blir det otroligt bra!
 
Hur stort är objektet? Är det "bara" ett litet torp så kanske det är bättre att plocka fram storsläggan och bygga helt nytt....

Sen beror det på hur entusiastisk man är. Sköter man bygget själv så blir det en hel del och stå i....inga fritidsprobelm på ett eller två år...

Jag skulle själv vilja totalrusta eller bygga helt nytt, men jag har inte fått med min sambo på det....dessutom bor vi så bra ändå.... sen kanske ?

Lycka till !
 
Vi stod inför ungefär samma situation. Ett relativt fint fritidshus - ska vi renovera/komplettera eller riva/bygga nytt.
Kolla på min web så hittar du svaret. ;)
 
Vi kollade på ett hus på ca 200-220 m2 med en del att göra i och räknade fram att vi skulle få lägga ca 800.000 till 1.000.000 för att få det i det skick vi ville ha. Då skulle vi göra mycket jobb själv.

VVS, EL, värmepanna, tätning av rökkanaler, omsättning av kakelugnar etc. var stora poster i vår kalkyl.

 
Vi har just ett utbyggt torp.
Det ursprungliga huset skulle från början bara fräschas upp lite. :-/
Sedan skulle vi bygga till lite. ???
Nästa beslut blev att låta en arktiekt rita lite, eftersom vi inte fick till det. (Vi är trots allt bara ingenjörer...) :-[
Sedan köpte vi ett skal, och skulle göra klart själva. :surprised:
Sedan fick vi vårt första barn. :)
Så då blev det en snickare som fick göra klart tillbyggnaden, med glada tillrop från oss. :p
Så skulle torpet kollas över en smula. ???
Efter att snickarn nu bytt tak, panel, fönster, grund och nockstocken så har vi äntligen tagit över... :D
Allt invändigt i torpet är vårt. Och det gör vi med gamla metoder och gamla material. ;D

Men det är ett helg- och semesterboende, så vi har inte jättegott om tid.
Därför blev det som det blev... ;)
 
Köpte en 40-tals villa som behövde totalas.

En månads semester och två veckor till med seeeena kvällar senare så var allt klart (invändigt alltså).

Tog hjälp av elektriker och målare. Övrigt gjordes själv.

Peng? Usch.
 
Hej!
Jag kan dela med mig om vår erfarenhet av upprustning av ett hus byggt 1925/utbyggt 1971, 66 kvm.
Köpte huset genom släkting och har sedan augusti arbetat med att riva allt gammalt, bryta upp alla golv, ersätta det dåliga med nytt, ösa ur gammal spån, ny isolering, spånskivor m.m. Och även detta invändigt i väggar. Nya fönster. Sedan har vi bytt ut allt som hör till VVS och avlopp, EL m.m.
Som ni märker går vi inte sysslolösa.. Och för att detta ska gå iland, behöver man att arbeta kvällar och helger..
Men nu börjar vi se ljuset i tunneln och det hela känns jättebra och roligt! Ska sedan till våren bygga ut 40 kvm och allt detta beräknas landa på ca. 600 000 kr. (inkl. allt. dvs.. kök, badrum, EL, övriga material, VVS, Plattsättning, Murning-murstock)
Kan tillägga att vi har bra kontakter som medför bra priser på byggmaterial.
Lycka till!! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.