Tack alla för svaren!
Vi fick in värderingarna och alla låg i ungefärligt samma pris. Däremot ser det rätt omöjligt ut för henne att köpa ut mig då banken inte ens beviljar henne att ta över min lånedel. Vi kommer gå ut till öppen försäljning med lägenheten.

Tack för all hjälp!
 
Fast, lite beroende på hur mycket som banken anser att det fattas i kalkylen, så kanske ni borde kolla med någon mer bank, innan hon ger upp.
 
H hempularen skrev:
Fast, lite beroende på hur mycket som banken anser att det fattas i kalkylen, så kanske ni borde kolla med någon mer bank, innan hon ger upp.
Hon kollade med 2 banker. I båda fallen saknas cirka 300.000 för att ens ta över min del av nuvarande lån. Sen behöver hon dessutom utöka nuvarande lånet (med ca. 600.000) för att kunna köpa ut mig så det är nog näst intill omöjligt för henne att köpa ut mig.
 
hsd
Det blir ingen reavinstskatt vid separation då den ena parten löser ut den andra.
 
hsd hsd skrev:
Det blir ingen reavinstskatt vid separation då den ena parten löser ut den andra.
Sant, men om en part ska köpa ut en annan så bör man ändå ta med den i beräkningarna eftersom den som köper ut (förmodligen) kommer att drabbas av reavinstskatten i framtiden. Den som köper ut den andra parten får ju en latent skatteskuld med på köpet.

Nu hade det ju inte hjälpt i det här fallet för en större skatteskuld är ju fördelaktigt för den som köper ut. I vårt fall i det här läget.
 
hsd
Det är ju den som gör vinst som ska betala skatt och den kommer att beräknas på det ursprungliga priset i förhållande till det kommande försäkljningspriset ,det kan ingen sia om
 
Därför brukar men räkna med en teoretisk vinstskatt vid utköpet. Den summa som den utköpta skulle betalat om bostaden sålts får den som köper ut bostaden räkna av från priset. Det är det vanliga förfarandet. Men man kan ju göra som man vill så länge alla parter är nöjda.
 
Nej, det är klart att om priset sjunker tills den som köpt ut den andre ska sälja på riktigt så kanske det inte blir nån reavinstskatt, och då har man ju felaktigt dragit av den vid utköpet. Men eftersom man normalt kan räkna med att lägenheten kommer säljas för samma pris eller högre så är det mest logiskt att dra av den latenta reavinstskatten vid utköpet.
 
Nej det är inte fel att ta in den förmodade latenta reavinstskatten i beräkningen.

Den som blir utlöst har två alternativ. Antingen låta sig lösas ut, eller sälja på öppna marknaden. OM den skulle säljas på öppna marknaden nu, då skulle det betalas reavinstskatt i enlighet med dagens regler. Dvs. det är det beloppet den som lämnar bostaden skulle få ut. Och det enda rimliga sättet att räkna, är att den "säljer" skall få ut lika mycket, oavsett om bostaden säljs på öppna marknaden, eller om exet skall bo kvar.

Det är upp till den som blir kvar att hantera skatten på hela bostaden den dag han/hon slutligen säljer. Och den personen tar då sin egen risk med att skatten blir högre eller lägre den dagen, men den personen har ju då valt att bo kvar, med de effekter det kan komma att ha på skatten. Personen skulle ju kunnat sälja Direkt för att inte få ändrade skatteeffekter.
 
  • Gilla
ordain och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.