Hej! Nybliven husägare, ber om ursäkt för ev begreppsförvirringar och motsvarande. Huset är från 46, 2 plan + källare. Trästomme, putsfasad. Betongvägg med någon slags puts på utsidan i källaren. Dränering gjord relativt nyligen.

Har en betongtrappa som leder med till en källardörr. Precis nedom trappan, intill dörrkarmen, som är lite fuktskadad längst ner finns ett hål i väggen, se bilder (går tyvärr inte att se insidan av hålet på bilden) Hålet är ca 5 x 15 cm, Går snett nedåt, ca 15 cm djupt.

Hålet är sannolikt rätt gammalt. Var fullt med jord som jag grävt ut. Därefter består hålets väggar av grov betong, delvis lite smulig. Om det regnar kraftigt rinner det sannolikt ner vatten i hålet. Känns angeläget att reparera detta. Hur går jag tillväga? Fylla igen med betong? Laga med putsbruk? Måste dörrkarmen bytas, eller kan det gå att få till en acceptabel lagning med karmen kvar?

Tacksam för råd och tips! Hål i en putsad källarvägg intill en fuktskadad dörrkarm och betongtrappa, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i betongvägg intill dörren i källaren, ca 5x15 cm, omgivet av grov betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen till Bygga-Hus!
Blanda ihop lite betong eller putsbruk och tryck in i hålet.
 
Jag hade något liknande och tog först bort allt skadat trämaterial. ALLT. Sedan blandade jag finbetong och hällde i hålet samt även där trämaterial var innan och gjorde en form så att jag kunde gjuta och fick tillbaka karmens profil ända upp tills det var borttagen.
 
Skulle rekommendera Weber lagningsbruk
Inte så lösrinnande som betong
Finns på Beijer Bygg
 
Tack för tipsen! Gjuter igen hålet upp till golvnivå med betong och får bli putsbruk ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.