Har med stort nöje följt alla frågor om dimensioner på bärande takreglar etc.
Har nu kommit fram till familjens fiskekoja
uppställd 1951. Spännvidd 3400. Bärande reglar 2 x 2 tum 4 med cc 1200.
På det plank och sen 3 lager gammal tjärpapp med säkert 2 strykningar tjära per lager. Snölast? 4 mil söder om kvikkjokk!
Vikt okänt men troligen bra mycket mer än uterum och carport i södra Sverige. Kanske var virket bättre på 50 talet?
Hänger innertaket? Mycket lite
 
  • Träkoja vid vatten med tjärbeklädd fasad och trädgårdsmöbler, samt närbild av träplank och stöttor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste tyvärr rätta mig själv direkt. Reglarna är en 75 x 45 och en 75x32 ihopsatta med 1200 cc
Tog för givet att 45x95 fanns på den tiden men virket var nog dyrt då
 
Snöskyddat läge kanske..?

Själv har jag sett tak här i södra Sverige, med både kortare spännvidd och kraftigare reglar som rasat in..
 
Intressant uppgift! Sätter man ihop en 45x75 med en 32x75 och får dem att samverka får de ett böjmotstånd som motsvarar en 45x100 om jag räknat rätt i hastigheten. I klass C30 borde en sådan sammansatt balk klara ett max moment på ca 1,6 kNm. I ditt fall i Kvickjokk bör momentet vid maximal snölast (3 kN/kvm) bli ca 6 kNm. Jag har svårt att tro att supervirkeskvalitet kan förklara att det håller.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har 45x95 i mina takstolar, och en spännvidd på 4,5 meter. Taklutning 22grader. Det har hållit i 30 år, stugan ligger i Mellansverige. Inget speciellt konstruktionsvirke, utan vanlig gran (segare än furu).
 
GoForIt GoForIt skrev:
Snöskyddat läge kanske..?

Själv har jag sett tak här i södra Sverige, med både kortare spännvidd och kraftigare reglar som rasat in..
Ligger 2 meter från sjön och helt öppet iofs.
 
Det finns skäl att vara noggrann med definitionerna om vi skall jämföra uppgifter. I en vanlig takstol (oberoende av typ) är ju högbenens spännvidd bara hälften av takstolens spännvidd. Taklutningen spelar också väldigt stor roll. Med stigande taklutning kommer en större del av taklasten att uppträda som en normalkraft i högbenens längdriktning. Snölaster kan variera avsevärt också. Detta illustreras av byggnormernas förändrade krav. I BABS 60 var riktvärdet för snölast i Blekinge 75 kg/kvm, idag är det drygt 200 kg/kvm (2 kN/kvm). Denna förändring uppfattar jag mer som juridisk och politisk än teknisk.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Njae, skulle nog säga att det minst lika(om inte mer) tekniskt än politiskt med tanke på alla takras som har varit pga av för små snölaster ;)
 
Vi menar nog samma sak även om vi uttrycker det lite olika. Jag ogillar politiska normer och tycker de skall vara tekniskt grundade. Jag är nog lite misstänksam mot myndigheternas kompetens i detta avseende. Kanske för att jag vet för mycket...
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det kan jag förstå, tycker du har många intressanta synpunkter i de flesta av dina inlägg :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Älskar dessa tekniska uträkningar trotts att jag inte riktigt hänger med. Skönt att det inte bara går på känn när det byggs.

Tror kanske mer på försynen och ngt övernaturligt i detta fall. Vill minnas att vi på midsommar brukade sova på taket i midnattssolen sken. Typ 5 Pers.
Efter en del öl och dans.
 
Okunskap är den bästa huvudkudden

Efter en halvt sömnlös natt där olika scenarier med inrasat tak flög förbi så började jag fundera på alternativa lösningar.

Grundförutsättningar: 500 m från närmaste väg. 10 mil till närmaste "stad", Jokkmokk.
Enda hjälp pappa +80 år. En övertäckt hög med virke från svunnen tid.

Blev en Kortregel 45x75 mellan två takreglar och sen två 45x95 som stöttor rakt under, som vilar på golvsyllarna. Får funka i vinter.

Får fundera vidare hur man gör det mer permanent senare. Har låg takhöjd, 2050 . Fast i familjen är alla under 1.80
Har varken tillgång till kärra eller takräcke då jag flyger upp och har hyrbil nu för tiden. Så materialet bör rymmas i en kombi.
Taket är invändigt 2750 x 4800 ca.

Funderar på ngn limträbalk rakt under varje takregel som bärs upp med ngn stående balk längst väggen, alternativt liggande längst med hela långsidan. Det skulle kunna fraktas i bagaget om jag beställer 3 meters. Men vilken dimension skulle räcka justusandersson?
Vill ju helst slippa slå i huvudet
 
  • Trästöttor installerade i en inomhusmiljö för tillfälligt stöd till ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt men jag såg ditt inlägg alldeles nyss av en slump. Mailfunktionen som varslar om nya inlägg verkar fungera sporadiskt.
Jag skulle nog behöva veta mer om hur hela takkonstruktionen ser innan jag kan ge något förslag.
 
Mycket enkelt. Dimensioner på reglarna enligt tidigare uppgift samt invändiga mått enligt tidigare inlägg.1200 .
Råspont över det hela med takpapp.
Lutning. Om man nu kan tala om det, är 35 cm på 3 meter. 6 grader drygt.

Problemet är mest att vi inte klarar ngr större åhävor här ute i vildmarken ute det måste vara enkla nödlösningar. Invändig takhöjd är ett problem 2050 mm. Att göra ngt större utvändigt är inte att tänka på.

Beskriv gärna om /vad du behöver mer. Tacksam för all hjälp.
 
Hade inte stugan stått sen 1951? Varför oroa sig för takras nu, dessutom mitt i sommarn...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.