Hej alla husägare, vi har köpt ett hus från 1939 och har en massa planer för det.
Jag har smått börjat riva lite och en rörmokare har hjälpt oss att ta bort ett tvättställ intill ett sovrum.
Vi ska ta bort vattenrören helt och hållet eftersom det finns kopplingar i golv och vägg, jag vill inte ha pluggade rör på ställen där man måste riva för åtkomst.
Avloppet däremot blir jag lite osäker på, det kanske är lugnt att plugga avloppet under golvet? Avloppsröret går ned i källaren och verkar helt fristående, inga andra anslutande avloppsrör.

Se bilden
 
  • Avloppsrör som löper genom upprivet golv, täckta av plastsäck och spån, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör i golv med orangefärgad plastpåse som täppning, synlig isolering och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan du inte plugga det i källaren då?
 
dof dof skrev:
Kan du inte plugga det i källaren då?
Jo, om man kan plugga ett avsågat rör? Finns inga kopplingar. Det går rakt ner från sista vinkeln du ser på bilden. Sen är det nog gjutet i betonggolvet i källaren. Finns en golvbrunn i närheten.
 
Staffans2000
Är du säker på att det är ett tvättställsavlopp? För vi pratar väl om det grova röret med gängade delar?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är du säker på att det är ett tvättställsavlopp? För vi pratar väl om det grova röret med gängade delar?

Staffan
Hej, ja helt säker. Jag var med och tog bort tvättstället
 
Jag personligen skulle nog kapat det strax över golvet i källaren och limmat fast lämplig plugg/lock. Ser i och för sig inga större risker med att plugga det i golvet heller, men varför inte plocka bort det om det inte ska användas.
 
dof dof skrev:
Jag personligen skulle nog kapat det strax över golvet i källaren och limmat fast lämplig plugg/lock. Ser i och för sig inga större risker med att plugga det i golvet heller, men varför inte plocka bort det om det inte ska användas.
Ja, igår kväll låg jag och funderade i sängen och konstaterade då också att jag skulle kapa i källaren. Har nämligen också en tvättmaskin som just nu tappar vattnet i ett "grovtvättsbadkar", som i sin tur tappar vattnet på betonggolvet. Vattnet rinner sedan till golvbrunnen.
Eftersom tvättmaskinen står precis vid avloppsröret kan jag kanske tappa vattnet genom det röret istället. Misstänker ju ändå som sagt att det mynnar ut i samma rör som golvbrunnen ändå.
 
Krilleman
Ett gängat stålrör som avlopp till tvättställ. Det har jag aldrig sett förut!

Men då kan du proppa det hur du vill. Propp/Huv/Unifix. Vilken ytterdiameter har du på stålröret?
 
Staffans2000
Dessutom verkar det inte heller vara galvat. Hur tusan har det hållit tätt?
Du kan även kapa det där du vill och svetsa ihop det.
 
Ytterdiametern på röret är ca 45-50 mm. Har inget skjutmått. Verkar som att gängorna är tätade med lin eller liknande. Hur tänker man kring stopp i avlopp? Kan det tränga upp i ett rör som detta vid stopp någon annanstans?
 
  • Svart avloppsrör med ca 45-50 mm diameter, tättat med lin och kopplat till anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det klart. Rörmokaren kom och pluggade vattenrören under golvytan. Sen vek han ned böjen på avloppet och jag sågade av röret i källaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.