Hej!

Jag vore väldigt tacksam för lite feedback på utomhustrappa jag planerar att bygga.
Vi har en kallvind på ovanvåningen i ena änden av huset. Porten på gaveln är enda ingången till denna kallvind och vi har fram till nu lånat traktorlastare för att lyfta upp och ner tyngre saker. För att kunna ta ut och sätta in ur kallvinden lite när vi vill så behöver vi en trappa.
Jag har skissat på ett bygge som nyttjar 95x95-stolpar på betongplintar, en plattform med 170x45 bärlinor, samt 145x45 golvreglar. Ytterväggen är putsad siporex, så ena bärlinan måste fästas med rejäla lättbetongskruv, desto längre desto bättre antar jag.
Vangstyckena är 195x45, trappstegen minst 25 cm djupa och 25 cm höjdskillnad mellan trappsteg. M.a.o. en stigning på 45°, vilket kan verka brant, men då det är en trappa som inte kommer att användas dagligen så borde det fungera?

Jag har inte satt ut trall eller staketet på plattformen för att göra det lättare att se: 3D-skiss av en planerad trätrappa utomhus med plattform och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon på detta forum som ser problem med denna lösning?

Jag inser att jag måste sätta korsstag på bygget också, framförallt i trappans riktning, mellan stolparna som håller i plattformen.
 
L
Ser inget fel i den konstruktionen , kan du gå rakt igenom väggen med helgängade och ett järn ca 50 cm för varje på insidan som förstärkning , har du en garanterad säker infästning , räcker gott med 2 st 12 mm köps i 1 eller 2 meters
 
Bra idé med utvändig trapp!
Så här ser det ut hos oss:
Utvändig trätrapp längs sidan av ett hus leder upp till en övre våningsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vart går dörren i din gavelvägg?
Att sätta trappan mot väggen är ju mycket enklare.
 
D09
Går det inte att lägga trappen längs väggen och istället nytta utstickande som en balkong med lite utemöbler etc :)
 
L Liteavvarje skrev:
Ser inget fel i den konstruktionen , kan du gå rakt igenom väggen med helgängade och ett järn ca 50 cm för varje på insidan som förstärkning , har du en garanterad säker infästning , räcker gott med 2 st 12 mm köps i 1 eller 2 meters
Jag vill minnas att jag inte om jag kommer åt nedanför golvet på insidan av porten, men jag ska dubbelkolla. Det känns helt klart som en framtidssäker infästning, dock måste jag igenom drygt 35 cm siporex :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men vart går dörren i din gavelvägg?
Snygg trappa, inte helt olik den jag försöker åstadkomma :)
Dörren går till tvättstuga/grovkök, så jag kan inte blockera den tyvärr. Min tanke med avståndet till huset är att, förutom att hålla dörren fri, även kunna gå längst med huset innanför trappan. D.v.s man tvingas inte runda trappan varje gång man ska gå till baksidan av huset (baksidan är höger i bild)
 
Vilket program har du ritat i?
 
L
35 cm siporex inga problem , har själv borrat 60 , du tar bara en bit armeringsjärn ca 70 långt
spetsar den som en mejlsel i nosen , sätter den i borrmaskinen och borrar , drar ut ett par gånger för att rensa , som att borra i smör .
Tänk att hålen ska malla med hålen i virket , bäst att borra virket först och sedan borra siporexen , då stämmer allt
PS nyfiken kanske sketsch
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vilket program har du ritat i?
FreeCAD
 
L Liteavvarje skrev:
35 cm siporex inga problem , har själv borrat 60 , du tar bara en bit armeringsjärn ca 70 långt
spetsar den som en mejlsel i nosen , sätter den i borrmaskinen och borrar , drar ut ett par gånger för att rensa , som att borra i smör .
Tänk att hålen ska malla med hålen i virket , bäst att borra virket först och sedan borra siporexen , då stämmer allt
PS nyfiken kanske sketsch
För att göra genomgående infästning så måste jag skruva upp drygt 2/3 av ett 5x6 meters golv av golvspån, annars kommer jag inte åt baksidan av väggen. Skulle det räcka med två helgängade järn? bärlinan är 1900 mm som ska fästas.

Så det är antingen genomgående eller något i stil med dessa, 210 mm förslagsvis:
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/689495-lattbetongskruv-heavy-load/
 
L
addorb addorb skrev:
För att göra genomgående infästning så måste jag skruva upp drygt 2/3 av ett 5x6 meters golv av golvspån, annars kommer jag inte åt baksidan av väggen. Skulle det räcka med två helgängade järn? bärlinan är 1900 mm som ska fästas.

Så det är antingen genomgående eller något i stil med dessa, 210 mm förslagsvis:
[länk]
Då skruvar du upp hela trappen , fäster den i väggen lite lätt , borrar med en vanlig borr genom trät med 13 mm , borren går inte sönder , tror järnet går i det men kolla , sedan borrar du genom hålen rakt , klart och färdiga hål
annars de s.k. spax som min grabb kallar dom , går visst att använda utan plugg , men det kommer att vibbrera lite när du går i trappen , så långa som möjligt och plugg , finns lite olika infästningar att köpa , med både plugg och bult monterade för att slå in , sitter som berg
Du kan ta 3 eller 4 järn , ju fler desto bättre med flera fästpunkter
 
Redigerat:
Det ser ut som du bygger något i vägen för din dörr. Vet ej vad det är för dörr men du kanske förstör utsikt på det där sättet?

Har du funderat på en spiraltrappa?
Men i ditt fall där så skulle du få en trappa som är bättre att gå i, totalt underhållsfri i 20+ år, spiraltrappan blir en del av den bärande konstruktionen, du kan göra en mindre plattform där upp så blir konstruktionen mindre påtaglig (rent storleksmässigt). Det blir lite mindre fundament att gräva och fixa till.

Men om det är långa otympliga saker som bärs upp och ned hela tiden så är det ej lämpligt med spiraltrappa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
L
Finns sånt här i olika varianter med
 
  • En murarskruv fästs genom en träregel in i en betongvägg, varumärket synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man bortser från skruv vs. genomgående en stund, jag har grav ångest bara av tanken på att borra i fasaden för första gången :|

Ska man lägga något mellan, eller kan bärlinan ligga dikt an mot putsen? Jag oroar mig för fukt och annat via träet. Hjälper tjärpapp?

Ska man använda nån sorts fogmassa för att täta eventuella håltagningar?

Tack för visat intresse hittills, känns som att jag inte är helt ute cyklar i alla fall.
 
T tobbbias skrev:
Det ser ut som du bygger något i vägen för din dörr. Vet ej vad det är för dörr men du kanske förstör utsikt på det där sättet?

Har du funderat på en spiraltrappa?
Men i ditt fall där så skulle du få en trappa som är bättre att gå i, totalt underhållsfri i 20+ år, spiraltrappan blir en del av den bärande konstruktionen, du kan göra en mindre plattform där upp så blir konstruktionen mindre påtaglig (rent storleksmässigt). Det blir lite mindre fundament att gräva och fixa till.

Men om det är långa otympliga saker som bärs upp och ned hela tiden så är det ej lämpligt med spiraltrappa.
Det är en dörr till en tvättstuga/grovkök, så det är ingen utsikt som hotas. :)
Tanken är att diverse saker ska bäras upp och ner, såsom trädgårdsmöbler, pulkor, målarbockar och annat skrymmande bråte. Av den anledningen har jag valt en rakare trappa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L
addorb addorb skrev:
Om man bortser från skruv vs. genomgående en stund, jag har grav ångest bara av tanken på att borra i fasaden för första gången :|

Ska man lägga något mellan, eller kan bärlinan ligga dikt an mot putsen? Jag oroar mig för fukt och annat via träet. Hjälper tjärpapp?

Ska man använda nån sorts fogmassa för att täta eventuella håltagningar?

Tack för visat intresse hittills, känns som att jag inte är helt ute cyklar i alla fall.
Var inte rädd för att borra , fler med dig har varit det , även jag ,
Ett sätt som är utmärkt i sådana situationer , är att du lägger en bit tryckt min 28 tjock ( kan vara tjockare )och samma bredd som bärlinan mellan denna och väggen , då blir det en spalt som det inte samlas skit i , om du antager en lösning som det här , så ska gå upp ett snäpp på gängstängerna och ha 4 st , för dom kommer lite mer ut , trycket kommer alltid att gå rakt ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.