Jag har precis börjat projektera ett system för bevattning av min villagräsmatta. Är inställd på att använda pop-up-ventiler (Hunter MP Rotator) och några slingor av PEM-slang med anborrningsbyglar. Steg ett blir manuella ventiler men i förlängningen vore det roligt med styrning och automatik.

Mina frågor berör funderingar runt en extra pump i serie, samt vilken teknik för rening som är lämpligast.

Lite bakgrundsinfo

Pump:
Jag har nu börjat i den ganska väsentliga delen -vattenförsörjning. Jag har fördelen att bo så jag kan pumpa vatten ur sjön (Vänern) och har nu installerat en liten 0,75kW hydrofor-automat. Pumpen är en ~10år gammal Foras JA 100M. Den är märkt 60l/min och enl. deras nuvarande modellprogram borde jag ha ut ca: 50-55l/min med den tryckhöjd jag arbetar med, samt tryckfallet i en ca: 100m lång 32mm PEM-slang. Tryckfallet i slangen är ca: 1bar och pumphöjden är ytterligare 1bar. Så av de 3,5 som finns på manometern på pumpen så finns bara 1,5 kvar teoretiskt. Har inte testat med manometer på utloppet ännu, men det kan nog tänkas stämma.

Vatten:
Här är det en kraftigt igenvuxen hamnbassäng inne i en 200m lång kanal från sjön som jag tar upp vattnet. Mina första experiment med backventil, men utan filter på sugsidan, resulterade i en igenslammad vattenspridare på 5 minuter, samt försämrad kapacitet på pumpen eftersom backventilen var igensatt av sjögräs. Här har jag sett diverse olika lösningar, allt från en helt vanlig sil, till egna idéer om en flytande skimmer, ungefär som man har i en pool, och det finns oxå mera avancerade självrengörande sugsilar.

Givet dessa båda förutsättningar och att jag inte är så värst intresserad av igenslamning av mitt framtida nedgrävda system, har jag börjat fundera på en kombi-lösning. Denna består i, förutom det uppenbara, att jag måste ha en fungerande sugsilslösning, en ytterligare hydroforjet-pump i serie, och ett billigare sandfilter avsett för pooler.


Alltså flöde enl. följande.

Sugsil - Tryckande hydroforjetpump - Höjdskillnad och tryckfall i slang - Pump 2 - Sandfilter - Uttag/Fördelningscentral.


Det jag är osäker på är primärt om jag borde satsa på någon helt annan lösning än detta? Tänker att en större pump med högre tryck skulle kunna vara det naturliga alternativet. Men 2 bar tryckfall är ju alltid ett faktum, och 2 små pumpar är billigare än en stor, och jag har ju redan den ena. Jag undrar oxå om sandfilter är en lämplig filtreringsmetod. Och kanske borde jag använda någon annan pumptyp än Jet på pump #2 eftersom den inte behöver suga, utan får matning direkt.

Ja kort och gott, låter detta vettigt eller helt idiotiskt. smiley.gif

Tips på produkter för insug-sil och övrigt är oxå mycket välkommet.
 
Jag gör en notering, så kan jag följa den här tråden. Vi har en pump lagd i ett gruvhål för att få bevattningsvatten. Jag vill sätta på diverse filter för att rena vattnet så att jag kan duscha i det. Men det vi har gjort hittills fungerar inte, därför följer jag dina svar. Kanske får även jag några tips.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Jag gör en notering, så kan jag följa den här tråden. Vi har en pump lagd i ett gruvhål för att få bevattningsvatten. Jag vill sätta på diverse filter för att rena vattnet så att jag kan duscha i det. Men det vi har gjort hittills fungerar inte, därför följer jag dina svar. Kanske får även jag några tips.
Skriv gärna vad som inte funkar, det är minst lika viktigt som det som funkar! Så slipper andra göra samma fel.
 
Vad ska sandfiltret göra? Fånga slem från sjön så är det nog igenbeckat på minuter...
 
Skimmer måste ju vara steg. En ska ju komma ihåg att i sjön finns obegränsat med föroreningar. Det är inte samma sak som att filtrera en pool där det är samma vatten som cirkulerar hela tiden.
 
Om man tittat på hur de gör när de pumpar runt skitigt vatten för guldgrävning så bygger de en stor insugstank att sänka ner i vattnet. Den består oftast av ett ramverk med järn som sen kläs in med nät av lämplig finmaskighet.
Sugslangen från pumpen placeras sen i den stora nätburen där den suger in "rent" vatten.

Man bygger alltså ett jättefilter som är i storleksordningen 1 * 1 * 1 meter till en entums sugslang.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Åk till återvinningen och se om du inte hittar en trasig toppmatad tvättmaskin. Ta sen trumman från maskinen och placera bottenventilen i den så slipper du gräs och dylikt.
Det fina i vattnet är en svårare nöt att knäcka. Vid industrin där jag jobbade hade vi ett par finsilar på råvattenledningen som man fick rengöra lite då och då. Det funkade men var rätt jobbigt och jag misstänker att det kan vara en dyr lösning. Kan du inte bara använda spridare med lite grövre munstycken?
 
Nu hade det hänt lite här, skoj! :)

Eftersom jag var medveten om att insugssil var min största akilleshäl startade jag där i torsdags förmiddag.

Jag började med en egendesignad skimmer-lösning samt bytte till slagpendelspridare som är lite tåligare emot smuts, och nu har det fungerat fint i 2 hela dagar. Detta trots att finmaskig sugsil fortfarande saknas, så har nog överdramatiserat problemen något.

Idén med skimmerdesignen är att ha kanten ovanför ytan så att ytvatten inte behöver gå ner i onödan, för att undvika flytande skräp och pollen etc. Och att bottensedimenten inte skall gå in om den råkar köra på grund i kanten. Om större växter och annat sätter igen hålen spelar det inte så stor roll, det ökar ju bara filtreringseffekten, ända till att flödet ev. blir för litet, och då får man väl göra rent. I kombination med finmaskig sugsil på backventilen (som jag beställt) tror jag det kommer funka perfekt. Det går ju oxå som någon skrev att sätta ett nät utanför hålen.

Nu återstår flödet/trycket att få fason på.

Har mätt till 55l/min vid änden på 32mm PEM-slangen vilket tyder på att pumpen funkar som den skall. Efter att ha kopplat på 75m vanlig tunn trädgårdsslang med 3 skarvar samt med ytterligare 6m höjd får jag dock bara ut 24l/min och trycket är så lågt att jag kan hålla emot med tummen utan vidare.

Skillnaden mellan 55 och 24l/min skall motsvara 2,5bar tryckfall enl. pumpkurvan så det ligger alltså nästan 2bar i slangen. Så här finns en del att förbättra men gissar att jag ändå kommer få köra en extra pump i serie för att få tryck nog till alla pop-up-spridare. De modeller jag tittat på har en integrerad regulator på 2,7 bar, så behöver väl ha ett systemtryck på stabilt minst 3 för att få jämt flöde i dem.

Nu går det dock vattna med gott samvete och är ju inte sååå jobbigt att flytta runt några gånger när man har 10m kastradie och ställbar sektor på den vanliga spridaren.

Men automatiskt är roligare, så arbetet fortsätter. smiley.gif
 
  • Egendesignad skimmer-lösning med svart behållare och orange flytkroppar ansluten till svart slang på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egendesignad svart skimmer-lösning flytande i en damm omgiven av vattenväxter och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grönskande trädgård med en sprinkler, en grön trädgårdsslang, träd och en lekstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eternitkompis och 5 till
  • Laddar…
Perfekt ju! Snygg lösning. Bara byta den tunna trädgårdsslangen till en grövre då. Går inte ha 75 meter med halvtumsslang.
 
Et lock/nät över för luftburet skräp, hjälper även vid vågor.
 
Cheesen
Såhär har jag bottenventilen till trädgådsduchen i stugan. Funkar klockrent.
 
  • Svart bottenventil ansluten till en trädgårdsdusch på en trädäckplattform utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bottenventil i klart vatten nära strandkant med ansluten blå slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vincent C och 3 till
  • Laddar…
I vår bevattningsförening har de tagit begagnad viraduk från pappersbruket och satt runt en rund ram, ca 1 m i diameter, i den är insuget. Viken där insuget ligger är nämligen full med gammalt sjunktimmer, så innan de fixade den lösningen var det svart träflis (a la regalskeppet Wasa) i vattnet.
 
En skimmer är väl ändå en pryl som "skummar" av ytvattnet. Dvs försöker få med så mycket av flytande skräp som möjligt. Det här är väl raka motsatsen till en skimmer.
 
Tipset med tvättmaskinstrumma var bra, och hade jag inte redan fixat min balja hade jag nog kört på det.

Ang. vad en skimmer är får jag nog hålla med. Dåligt val av namn som härstammar från att jag inledningsvis avsåg ta ytvattnet tills jag kom på andra tankar. Får helt klart hitta på ett annat namn. :)
 
Cheesen Cheesen skrev:
Såhär har jag bottenventilen till trädgådsduchen i stugan. Funkar klockrent.
Hej! Hur har du fäst slangen ?? Bilder??
MVH Patrick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.