Funderar kring utblåset på min spånsug. För att undvika att det blir olidiligt varmt i snickeriet sommartid så har jag tänkt mig att skaffa ett spjäll för utluften och på så sätt styra om luften skall passera finfilterna och t i snickerilokalen (dvs vintern när man vill ha värmen) eller på något sätt blåsa rakt ut i luften, ofiltrerat (på sommaren för att inte värma upp lokalen onödigt mkt).

Jag har inget riktigt bra sätt att dra rör rakt ut, men det skulle vara ganska enkelt att dra dem upp på den oisolerade vinden (plåttak och sen isolering i golvet, ds ner mot snickeriet). Är det en dum ide?

Alternativt: Jag drar rör upp på vinden och fortsätter därifrån rakt genom vinder och ut genom en yttervägg. Då måste rör/spjäll på något vis vara isolerade gissar jag, hur skall det i så fall konstrueras? Detta är kanske den mer seriösa lösningen, gissar jag?
 
E
Måste röret verkligen vara isolerat om det bara kommer användas när temperaturskillnaden mellan rör och omgivande luft inte är så stor?

Ett backspjäll där röret går mellan isolerat och oisolerat utrymme, och ett kallrasskydd på väggenomföringen borde räcka för att hålla kall luft ute ur snickeriet vintertid.
 
Finns ingen anledning att röret skall isoleras oavsett om du använder det på sommar eller vintertid. Jag hade dragit ut det utomhus även om jag inte ser några direkta risker med att blåsa ut det på vinden förutsatt att det bara görs sommartid.
 
Att blåsa ut på vinden förefaller ganska humhum.
Det följer ju med partiklar genom filtren, och dessa vill du väl inte ha på vinden?

Varför inte bara blåsa ut genom väggen?
 
Det finns som sagt inget enkelt sätt att dra rör rakt ut (filtret står inte mot en yttervägg). Men man skulle kunna blåsa upp på vinden eller gå via vinder och ut därifrån. Rör i dimensionen jag behöver är otroligt dyra och det var delvis därför jag funderade kring lösningen att bara blås rakt ut på vinden.

Angående isoleringen av röret så var min tanke att det på vintern, när det är kallt på vinden, så kyls rören ner och kyla går ut i snickeriet, främst på den delen av röret som går mellan filtret och innertaket. Kanske är den delen som borde isoleras? Uppe på vinden är det ju onödigt.
 
Dra upp rör på vinden och fortsätt med dessa ut genom gaveln. Bygg biten på vinden i formplyfa eller liknande, det är billigare. Isolera med gullfiber på vinden, om du vill. Spelar troligtvis väldigt liten roll eftersom luften står stilla på vintern. Givetvis stängs utblåset på gaveln med en lucka på vintern.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Om du drar upp röret på vinden gäller det att vara absolut säker på att spjället dit är tätt och aldrig någonsin öppnar det vintertid av misstag för då får du väldiga mängder kondens på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.