huggan skrev:
Kan det vara vagnstycken till en trapp måhända.
Eller vang alt. vangstycke ;) men det är vanligt att höra dem kallas "vagnstycke"
 
Kul att se ditt bygge. Jag har precis börjat planera en gäststuga och funderar på grunden. Platta på mark har ju fördelen att den inte bygger så mycket i höjd. Man vill ju gärna få plats med loft på max totalhöjd 4 m. Annars är det väl billigast med plintar. Har du lagt några dräneringsrör runt plattan?
 
Tjenare!
Platta känns alltid mer "rejält" enl. mig :) fördelen med plintar är väll att man kan flytta på stugan om man vill :D
4m är gränsfall om man vill ha loft tycker jag, vet en som körde 4.2m... man får väll markhöja 0.5m utan bygglov? Borde ju gå ha en jordmur runt om när man mäter ? (y)

Jag har bara sandmark hemma, samt grävde jag rätt djupt med stenbädd och makadam, så det rinner undan väldigt bra. Det syns inte på bilden men det ligger lite lite högre än övriga tomten så är inga problem.

Kul att du kikade in!!:cool:
 
Jag håller med. Jag är dessutom lite rädd för fuktproblem med plintar om man har för lite luft under huset.

Jo 4 m är gränsfall. Man kanske ska bygga ett höjbart tak? (y)

Du har inte golvvärme? Hur mycket isolering under plattan? Kan du uppskatta vad plattan kostade? Lejde du bort något, t ex gjutningen?
 
Är man själv Kontrollansvarig så är det du som kontrollmäter :rolleyes:

Ska man bygga en seriös stuga så tycker jag platta är värt dom extra tusingarna.

Nae ingen golvvärme, tänkte såhär ska man bo i stugan/permanentboende/hyra ut då är golvvärme givet.
Men jag har det endast som "gästhus" när man har gäster hemma,
Räknade att det tar typ 200 år att få igen pengarna för golvvärmen när stugan används så "lite"
MEN om man ändå skall gräva V/A ifrån huset då kan man lägga med en slinga för golvvärmen, jag har inget kök/Wc så blev ett enkelt val.

200mm isolering är det under, samt laminatgolv ovanpå. Men det är absolut inte så kallt som jag trodde.

Jag har alla summor på kronan hemma, skriver ikväll gällande kostnad. Har för mig 10" för kantelement, armering,isolering mm sen typ 4-5" för betong+transport.

Återkommer!
 
  • Gilla
aHofstedt
  • Laddar…
Det skulle också vara kul att se bilder när det är helt klart. För det är det väl? ;)
 
UTvändigt klart :D Invändigt saknas lite möbler. Kastar in några bilder när det är "pyntat" (y)
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Hej, tack för att du delade med dig av ditt bygge.
Jag skal snart påbörja ett liknande projekt.

Kan du uttala dig om ungefär hur många timmars arbete det tagit dig från start till slut (exkl planering och shoppingturer)?

Jag skulle gärna tagit emot en kopia av din budget/uppsummering om du har ett sånt att skicka?


Tack på förhand.
 
Tjena, vad roligt att du gillar huset!
Jag har bra koll på alla kostnader, skickar dig pm sen med spec vad allt kostade. Landade på 145 000 då har jag gjort 90% själv.

Men timmar.. Shit va svårt. Har snickrat ca 2 vardagskvällar i veckan + några h varje helg.
Men jag har inte stressat, efter varje skruv tar man en klunk pilsner och beskådar vad finr det blir.

Kanske lagt 500h, men borde gå o bygga på halva tiden 😁😁😁
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hej! Snyggt jobbat! Jag är nyfiken på belysningen med ledlister upp mot takvinkel + i fönsternischerna. Vill du visa bilder på hur det blev? Och hur tycker du att känslan är med den belysningen? Blir det ett fint allmänljus? Och upplevs ljuset från fönsternischerna som att det kommer utifrån (ja kanske inte när det är kolmörkt då, men när det börjar skymma, eller när det är mulet ute)?
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Tjena Modig,
jag har inte hunnit möblera allt inne än, ska hitta lämplig begagnad bäddsoffa mm så bilder på insidan kommer så fort jag blir "klar" med det :)

Gällande all led jag experimenterade med, leden i takvinkeln var en del meck att få till, MEN det blir j*vligt snyggt att få allt ljus uppåt mot den öppna nocken, Jag tänder nästan alltid bara denna + nån golvlampa. Man ser knappt ljuskällan + man blir inte bländad och man upplever en stor rymd. GRYMT nöjd

Leden i fönstren blir helt ok, det ser snyggt ut utifrån när det skymmer.
Samt upplevs det ljusare utifrån en stund till när solen håller på och gå ner.
Men jag känner att det skulle funkat lika bra med 2 små minispottar. Ingen bra ljus för allmän bara dekoration.
Lite överkurs men man måste prova.

Kul att du gillar bygget! Bilder inifrån kommer (y)
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…

Bästa svaret

Grymt bra jobbat! Gillar att ni tog er tid för pilsner också - blir ju trevligare utan stressen!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
När man är hobbysnickare är det ett måste, man ska njuta. Om man bor i renovering ät det en annan femma, då behöver det gå undan 😁
Tack för din rad
 
Är i planeringsstadiet för ett attefallshus och hittade din fina tråd.

Hur högt blev i loftet mellan golv och nockbalk i mitten?
Vad har du för mått på huset?
Kommer nog att göra plintgrund på mitt hus då det hamnar i en ände på tomten dit det är svårt att få fram betong utan att pumpa lång väg.... så där lär jag förlora lite på höjden. Hur mycket bygger ditt attefallshus från betongen och uppåt samt hur mycket stjäl plattan av det 4 m som antagligen är max utnyttjade i din konstruktion?
Hade gärna tagit emot en kopia på kostnader av ingående material om du vill dela med dig.:)
 
R roli skrev:
Är i planeringsstadiet för ett attefallshus och hittade din fina tråd.

Hur högt blev i loftet mellan golv och nockbalk i mitten?
Vad har du för mått på huset?
Kommer nog att göra plintgrund på mitt hus då det hamnar i en ände på tomten dit det är svårt att få fram betong utan att pumpa lång väg.... så där lär jag förlora lite på höjden. Hur mycket bygger ditt attefallshus från betongen och uppåt samt hur mycket stjäl plattan av det 4 m som antagligen är max utnyttjade i din konstruktion?
Hade gärna tagit emot en kopia på kostnader av ingående material om du vill dela med dig.:)
Tjeeeena, inga problem skickar kostnader nästa gång jag sitter vid datorn. Jag får kolla exakta måtten samtidigt, du kan få ritning med :D
Minns jag rätt är huset 4.8*4.8m, sen höjden gjorde jag 4.2m högt tror jag. Man får höja marknivå 0.5m utan bygglov om jag minns rätt om du skulle få något problem med samhällsbyggnad ;) men på attefallshus får du vara KA själv och det är så lätt o se fel på tumstocken. I övrigt är allt inom reglerna.
Plattan bygger 200under och 200 över mark, under loftet har jag 2m i takhöjd.

Skickar spec och mått snarast (y)
Tack för titten, bara fråga om det är nått :coffee:
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.