Det börjar bli skralt i kassan, och badrummet uppe behöver verkligen fixas nu!

Har ägt huset i tre år nu, och börjar inse det trevliga med ett badrum på "boplanet", inte bara i källaren.

Saken är den att badrummet i dagsläget saknar både vattentillförsel samt avlopp.. detta pga att rören var i extremt dåligt skick, och vi valde att ta bort anslutningarna i källaren när vi gjorde badrum därnere.

Min undrar är nu.. vad tror ni att jag får räkna med för budget?

Det viktiga i första hand är att få vattentillförsel + avlopp + golv färdigt

Vi tänkte oss matta på golvet, samt golvvärme under, har kalkylerat lite och fått fram att värmen skulle kosta ca 3000kr inkl. material till flytspackling etc. Har en kille som gör jobbet som en gentjänst..

Min undran är också om det på något vis går att göra en enkel avloppsdragning via avluftningsrören som går från badrummet nere, via badrummet uppe? Om det går att förgrena, eller nyttja på något vis?

Både toalett + dusch kommer att vara i nära anslutning ovanför badrummet i källaren

//
 
Brukar väl inte vara ett 110 rör som avluftning utan ett smalare, skulle väl kanske funka om du inte ska ha toalett
Men att göra ett schakt för ett 110 rör och 2 st pex slangar för vatten matning kan väl inte vara så svårt...
 
nino nino skrev:
Brukar väl inte vara ett 110 rör som avluftning utan ett smalare, skulle väl kanske funka om du inte ska ha toalett
Men att göra ett schakt för ett 110 rör och 2 st pex slangar för vatten matning kan väl inte vara så svårt...
nu har jag inte mätt röret i fråga, men gissningsvis är det 95 - 115mm,
då utgår jag egentligen från hur röret som går från badrummet nere är dimensionerat

hur är det numera, kan VVSare bygga in ledningar i vägg?
eller går det att dra vvs till handfatet väldigt nära golv, och sedan bygga någon form av döljande lådkonstruktion som man helt enkelt ställer för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.