Hej,

Jag håller på att planera en renovation av mitt kök (i lägenhet).

I dagsläget så har jag en ventil i skafferiet. Luften hämtas via en kanal från ytterväggen av huset. (Kanalen har bara ett utlopp)

Som jag förstår det så får jag inte ta bort ventilationen från ett OVK-perspektiv. Men positioneringen av det där skafferiet är riktigt dåligt för mina renoveringsplaner, så mina frågor är:

1) Måste skafferiet vara så stort som det är idag, eller kan jag utnyttja delar av det för att t.ex. installera en inbyggnad av ugn.

2) Måste ventilationen leda ut i ett skafferi, eller kan jag låta det leda till en ventil i taket (vid slutet av kanalen)?

3) Kan jag flytta (förlänga/förkorta) kanalen några meter och installera ett nytt Sval-skafferi?

Tack på förhand för era svar!
 
BirgitS
Är nuvarande skafferidörr tät eller är det meningen att luft ska komma från skafferiet och ut i lägenheten?
Normalt ska man inte ha tilluft i kök utan bara utsug.

När de gjorde OVK i min lägenhet med gemensam fläkt för utsug i badrum och kök mätte de bara att rätt mängd luft gick ut ur lägenheten och antog då att ventilerna under sov- och vardagsrumsfönster var tillräckligt öppna.
 
E
Jag tvivlar på att ventilen i skafferiet bidrar så pass mycket till lägenhetens luftomsättning att densamma påverkas av att du sätter igen ventilen. Du har troligtvis en frånluftsventil någon annan stans i köket, alternativt frånluft via spiskåpan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är nuvarande skafferidörr tät eller är det meningen att luft ska komma från skafferiet och ut i lägenheten?
Ja, det stämmer, skafferiet är tätt.

E Emil_K skrev:
Du har troligtvis en frånluftsventil någon annan stans i köket
Ja, det stämmer

Jag tror precis som ni båda säger, att ventilen i skafferiet inte alls bidrar till luftomsättningen i lägenheten. (Dessutom så kommer till-luften från Söder-läge, som jag tycker verkar helt ologiskt om man vill ha kyla för råvaror i ett skafferi)

Så i min planering så tänker jag utgå ifrån Alternativ 1) att det är Okej att minska storleken på Sval-skafferiet. Jag tänker att behålla den gamla fina ventilen och dess placering, men jag kommer att bygga in den i ett nytt mindre skåp.

Tack för era svar! Om ni eller någon annan har några andra åsikter/tips så är de givetvis välkomna (y)
 
ricos,

När byggdes fastigheten i vilken din lägenhet finns? Är din lägenhet hyreslägenhet eller bostadsrätt? På 1940 till 1960 talet då kylskåp inte fanns eller var ovanliga, då hade man luftventil i skafferiet för att få svalt där, åtminstone på höst/vinter/vår. Fönster och dörrar var då på den tiden så otäta att man fick ventilation via dem. Naturligtvis ingen bra ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.