Den här anslutningen känns inte bra (se bild). Vid varje tvätt sipprar det ut lite vatten i skarven. Förslag på hur det borde vara?
 
  • Diskutabel anslutning av avloppsslang på vit apparat med vattenläckage vid skarven mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är locket på tratten tätad? Som jag fattat så får det inte vara tätt där. Rinner det ut vatten är det stopp i avloppet och måste rensas.
Som det är nu funkar inte vattenlås-funktionen som bågen på slangen bildar. Det riskerar rinna tillbaka avloppsvatten till tvättmaskinen.
 
B Bjober skrev:
Är locket på tratten tätad? Som jag fattat så får det inte vara tätt där. Rinner det ut vatten är det stopp i avloppet och måste rensas.
Som det är nu funkar inte vattenlås-funktionen som bågen på slangen bildar. Det riskerar rinna tillbaka avloppsvatten till tvättmaskinen.
Eftersom övre slangen är trädd på, och fäst med slangklämma, är det nog ofrånkomligt att lite pyser ut. Tror inte det är stopp. Min oro är att slangen lossnar pga trycket när avloppsvattnet forsar ut.
 
Det ska inte vara något tryck alls där.
Vattnet ska rinna fritt ner i tratten.
Det ska inte behövas något lock alls på tratten. Problemet verkar vara att någon har kletat dit tätningsmedel.
Ta bort tätningsmedlet eller borra hål i locket.
 
har en känsla av att det troligen är bättre att ta bort locket och hänga ner slangen i tratten istället. Om locket ändå ligger löst på så måste det vara en ganska meningslös lösning att ha det sådär ?
 
Krilleman
Nej nej nej!

Detta är ett av dom bästa självrensande vattenlåsen från Faluplast för tvättmaskin som orkar svälja 1,2 L i sekunden. Byt inte detta och borra verkligen inte i vattenlåset!

Om det läcker vi skummgummitätningen som går runt hela "locket" så är det stopp i avloppet. Inte i vattenlåset. Demontera hela rasket och häng i trädgårdsslangen och spola. Stiger vatten så det svämmar över så är det bara resa avloppet!

Produktlänk:
http://www.faluplast.com/sv/tvattmaskin/spilltrattrsk-808237540mm__977

Drift & Skötesel:
http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_96_8082375.pdf

Ritning:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/RITN/RITN_96_8082375.pdf

Jag bifogar lite bilder på hur den är uppbyggd (varför har man "allt" hemma är frågan):

Självrensande vattenlås från Faluplast för tvättmaskin på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på ett självrensende vattenlås från Faluplast, avsett för tvättmaskin, i vit plast mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterat självrensande vattenlås från Faluplast för tvättmaskin på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit självrensande vattenlås från Faluplast för tvättmaskin mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av ett självrensande vattenlås för tvättmaskin demonterade på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram av ett självrensande vattenlås från Faluplast för tvättmaskiner, med synlig vattennivå och interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Det läcker inte vid locket. Däremot tycker jag det är skumt med gummislangen som trätts på och fästs med slangklämma. En större diameter som träs på en mindre, känns fel när det handlar om att transportera vatten. Vid slangklämman sipprar det ut lite vatten vid varje tvätt.
 
Krilleman
Det är korrekt monterat dock. Det är faktiskt så det är tänkt.

Jag har själv monterat 140st alldeles nyligen i ett nybyggnadsprojekt.Ingen läcker.

Byt slangklämmorna till närmsta "bästa" dimension som första åtgärd då! Och kolla så avloppsslangen är hel!
 
Så är det på vattenlås under handfat, diskbänk, slangar till bilar i kylsystemet, inget fel med invändig montering med slangklämma.
 
Det enda sättet attmobtera en slang är att trä det utanpå något. Du kommer inte att hitta en enda slang som inte är monterad på det viset.
 
Ja är den där tingesten själva vattenlåset så blir det såklart ett annat läge. Fick för mig att det bara var en "tratt"
 
Även jag håller med alla ovanstående talare, ber om ursäkt för att jag ev lurade dig att borra i grunkan... :(
Men annars är nog alla överrens, se till att få slangen tät och avloppet öppet.

Men jag undrar ändå, vad är det svarta runt lock-kanten?
 
Redigerat:
Krilleman
B Bjober skrev:
Men jag undrar ändå, vad är det svarta runt lock-kanten?
+1 på den frågan.
 
Jag hade skippat övre slangklämman, tror inte den gör någon nytta tvärtom.
 
B Bjober skrev:
Även jag håller med alla ovanstående talare, ber om ursäkt för att jag ev lurade dig att borra i grunkan... :(
Men annars är nog alla överrens, se till att få slangen tät och avloppet öppet.

Men jag undrar ändå, vad är det svarta runt lock-kanten?
Smuts... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.