Jag ska sätta fast två mindre 5x4 PVC fönster som inte är öppningsbara i källarmuren.

Hålen är ganska noga ursågade så jag har inte någon stor spalt kvar.

Funderar på om en sträng med Latexfog både inne och ute runt hela fönstret kan funka?

Eller kanske Sikaflex?

Nog bör jag sätta fönstren så långt ut som möjligt och sedan putsa en liten droppkant i vinkel längs ned?

PVC-fönster monterat i en källarmur med strama fogar och en liten ventilation öppning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Fogskum och putsa emot?
 
För fogskum är spalten för liten som det ser ut. Hur ska droppkanten ser ut och vilket syfte?
Du ska säkra fönstret så att det inte blåsa inåt vid full storm. Sätt en list runtom på insidan som håller emot, och en fyllig tätfog från utsidan så att inte vattnet kommer in. Om du putsar väggen kan du göra en liten fas med bruk inöver ramen.
 
Jag menade inte droppkant utan en liten putsad vinkel mot fönstret så eventuellt vatten kan rinna av. Bifogar bild hur det ser ut i befintliga huset jag bygger till.

Det följer med några fästband typ kraftigt farex hålband till PVC-fönstren men det blir inte så snyggt på insidan, jag har slammat hela grunden invändigt och sedan skrapat ut lite puts så att fönstret precis passar in. Tror inte det kan åka inåt då det tar stopp mot putsen, en rejäl latexfog på utsidan kanske räcker och så putsa en cm ut på platsramen i vinkel?
Putsad vinkel runt PVC-fönster i husvägg med röd takplåt och byggmaterial synligt inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om springan är så smal som den ser ut så kan det nog fungera, men jag hade nog satsat på något stadigare montagelim, typ maxibond el liknande.
Latex brukar sällan vara hållbart i längden!

Bara pressa in från bägge sidor så sitter det som berget sen!

Edit: såg att du hade skrivit sikaflex nu, så vad som helst bättre än latex går ju.
Tec7 är en personlig favorit, men inte när man betalar själv:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.