BigR
Jag vill avveckla ett gammalt luftvärmesystem, numer oanvänt, med ingjutna kanaler i bottenplattan. Huset är en 1,5 plans villa byggd 1955. med tegelfasad och oisolerad platta på mark. Nuvarande uppvärmning fjärrvärme. Tidigare uppvärmning: Svenska Fläktfabrikens Termovent luftsystem.

Det finns ingen beskrivning på systemet, men jag förstår det som så här: En oljepanna värmde vatten till en fläktkonvektor placerad på övervåningen. Luften togs från luftintag i halltaket på bottenvåningen samt viss friskluftsinblandning via friskluftsintag. Den värmda luften leddes ned via lodrätt schakt från övervåning till en horisontell kanal centralt i bottenplattan med mått 20*40*1300cm. Den horisontella kanalen går längs hela bottenplattan och grenar ut varmluften genom ingjutna kanaler 5cm i diameter ut till plattans kanter där en luftspalt mellan platta och vägg ventilerar upp luften i rummen via ventilerade golvlister.

Bild inifrån horisontella huvudkanalen i bottenplattan, inringat är en utloppskanal som leder till list vid yttervägg:
Bild på horisontell kanal i bottenplatta med en markerad utloppskanal för gammalt luftvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Beskrivning av bottenplattans kanalsystem sedd uppifrån:
Schematisk bild av en bottenplattas kanalsystem för luftvärmesystem i en villa från 1955.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exakt hur kanalerna på kortsidorna ansluter till huvudkanalen vet jag inte det är några meter bort från inspektionsluckan i luftschaktet från övervåningen.

Beskrivning över konstruktionen sedd från (kort)sidan av huset:
Sektionsskiss som visar en äldre luftvärmesystems uppbyggnad med kanaler i bottenplattan och ventilerade golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Systemet togs ur bruk för drygt 15 år sedan och ersattes med radiatorer och vattenburen fjärrvärme.

Fläktkonvektorn är borttagen men luftschaktet som leder ner luften till plattan samt huvudluftkanal och förgrenande kanaler I bottenplattan är kvar.

Vissa golvlister har bytts till vanliga utan ventiler men inget annat är alltså gjort. Förra ägaren hade schaktet öppet på övervåningen i det utrymme som rymde konvektorn. Jag har täckt öppningen med en skiva.

Eftersom systemet i bottenplattan är öppet kan luft röra sig lite olika och transporterar ibland ut lukt från bottenplattan, typ lite unken :worried:.

Förutom att förhindra luft att komma ut i bostaden vill jag också fylla igen hålrummet under listerna som samlar damm och smuts.
Sektionsdiagram över golvvärmesystem med luftkanaler, golvlister och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tagit fram golvventilationen i ett rum så man kan se orginalkonstruktionen med aluminiumplåt:
Bild på en gammal golvvärmekanal med synliga rör och anslutningar vid vägg och rödaktig golvplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den omedelbara lösningen hade varit att gjuta igen inloppet från övervåningen och fylla alla utlopp med fogskum, men är det en bra lösning då det lämnar ett stort oventilerat luftfyllt utrymme i bottenplattan:thinking:?

Kom med era ideer om lösning, vilka material som kan vara lämpliga, vilka problem man kan behöva se upp med etc.
 
L
Bäst är nog att prata med någon ventgubbe hur man stänger ett sånt system
 
Ett svårt men intressant problem. På ett plan är det synd att ett så bra och avancerat system inte kan användas längre. Det blev säkert för dyrt i drift. I kallare delar av USA är det fortfarande mycket vanligt med varmluftssystem, men de har ju ett helt annat prisläge på energi.

Att fylla kanalerna med fogskum tycker jag inte är en bra lösning eftersom det trots allt är en för liten yta för att det skall ha någon större effekt. Jag kan föreställa mig två huvudspår: 1) Göra kanalerna till ett slutet ventilationssystem som aldrig har kontakt med inneluften, bara för att ventilera bort fukt. 2) Utnyttja kanalerna för ett vattenburet golvvärmesystem.

Du behöver prata med något av de större VVS projekteringsföretagen, typ Dahlgrens eller liknande. Det krävs ganska stort kunnande för att greppa alla aspekter.
 
L
Det där med att ha dom till kanalisation för nya rör och el , Ingen dum ide , men för golvvärme
funkar dom nog inte , det måste vara strax under golvet
 
BigR
L Liteavvarje skrev:
Bäst är nog att prata med någon ventgubbe hur man stänger ett sånt system
Ja, det är en ide. Får försöka hitta någon erfaren som kan haft chans att stöta på ngt liknande.
 
BigR
J justusandersson skrev:
Ett svårt men intressant problem. På ett plan är det synd att ett så bra och avancerat system inte kan användas längre. Det blev säkert för dyrt i drift. I kallare delar av USA är det fortfarande mycket vanligt med varmluftssystem, men de har ju ett helt annat prisläge på energi.

Att fylla kanalerna med fogskum tycker jag inte är en bra lösning eftersom det trots allt är en för liten yta för att det skall ha någon större effekt. Jag kan föreställa mig två huvudspår: 1) Göra kanalerna till ett slutet ventilationssystem som aldrig har kontakt med inneluften, bara för att ventilera bort fukt. 2) Utnyttja kanalerna för ett vattenburet golvvärmesystem.

Du behöver prata med något av de större VVS projekteringsföretagen, typ Dahlgrens eller liknande. Det krävs ganska stort kunnande för att greppa alla aspekter.
Ja, systemet var nog i sin linda 1955. Förmodligen var detta high-tech inom byggbranchen och jag vet att man utvecklade luftvärmetekniken och använt den in på 80-talet åtminstone. Har däremot aldrig hört om någon som haft kanalerna ingjutna i bottenplattan. Som du säger måste systemet varit en energislukare.

Vad gäller fogskum skulle det mer vara en klutt i varje öppning för att stoppa ev luftflöde, alternativt kan man hälla ner bruk i utrymmet under listen och samtidigt jämna ut golvet mot vägg.
Om dina förslag:
1) -typ en fläkt som ventilerar utrymmet. Kräver att man tar upp kanal till fasad kanske på båda kortsidor av huset. Var ska man ta tilluft?
2) tror det blir stora förluster i plattan så jag har uteslutit det.

Efter semestrarna ska jag kolla med några firmor, men efter att i veckan ha pratat med en "expert på byggnadsteknik" som genast började sväva och tyckte jag skulle börja med att kontakta en mykolog kände jag att BH nog kan komma med mer intressanta förslag och det är redan intressantare tycker jag (y)
 
Om du sätter dit tjocka golvlister som täcker springan och tätar med latexfog borde inte unken luft kunna passera upp i rummet.

L Liteavvarje skrev:
Det där med att ha dom till kanalisation för nya rör och el , Ingen dum ide , men för golvvärme
funkar dom nog inte , det måste vara strax under golvet
Det går att använda till golvvärme eftersom det är ett system för golvvärme. Dock luftburen sådan och inte vattenburen.
 
BigR
A Avemo skrev:
Om du sätter dit tjocka golvlister som täcker springan och tätar med latexfog borde inte unken luft kunna passera upp i rummet.

Det går att använda till golvvärme eftersom det är ett system för golvvärme. Dock luftburen sådan och inte vattenburen.
Ja, helt klart, listerna i ett rum sitter tätt mot vägg/golv och där känns sällan ngn lukt. Tätar jag med latexfog överallt blir det säkert bättre men inte helt tätt om jag inte typ geggar baksidan av listen också. Sedan kvarstår ju resten av systemet.

Och vad gäller golvvärme så kommer jag inte att försöka mig på det.
 
Om du vänder systemet då? Så du suger in luft från golvlisterna. Då slipper du lukt samt att du borde få lite komfortvärme i golven på köpet
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
BigR
M Magnus Larsson skrev:
Om du vänder systemet då? Så du suger in luft från golvlisterna. Då slipper du lukt samt att du borde få lite komfortvärme i golven på köpet
Ja det skulle ju vara ett alternativ. Förmodligen skulle det räcka med en mycket svag fläkt eller tillochmed koppla till en kanal i skorstenen. Det jag tvekar på är att suga ner varm inneluft i ett kallt utrymme, borde bli risk för kondens? Det skulle inte bli samma fart som i det ursprungliga systemet direkt. Sedan spär man på med damm och smuts som åker med luften om man inte sätter dammfilter på golvlisterna. Men helt klart ett alternativ som jag velat veta mer om ev. konsekvenser på.
 

Bästa svaret

Min huvudtanke är att det är viktigt att hålla plattan lite uppvärmd för att förhindra kondens från inneluften som annars alltid sker i oisolerade plattor på mark. Både svag luftcirkulation och slangar med varmvatten borde ge den effekten, utan att syfta till att vara uppvärmningssystem för huset. Skall man föra ner luft i kanalerna skall det absolut vara varm inneluft, inte kall uteluft. Situationen är jämförbar med krypgrunder.
 
L
Dom som gjorde dessa system är nog ute ur tiden idag , men om du ringer någon förklara och fråga efter den äldsta ( riktigt gammal ) som finns på firman , vilken sort entreprenör som utförde dessa
vet jag inte , har sett en anläggning
 
Det bästa vore högst sannolikt att använda systemet så som det en gång var tänkt.
Då bör man få en varm och torr grund, varma och goa golv, samt en bra ventilation.
Jag är heller inte alls övertygad om att det blir några stora energiförluster. Ända tills någon gör en vetenskaplig empirisk studie som entydigt visar hur stora förlusterna blir i jämförelse med andra alternativ kommer jag att framhärda att förlusterna är måttliga. Sedan får man väga ev merkostnader mot de fördelar som systemet har.

Nu är väl detta iofs inte aktuellt här då värmesystemet är konverterat sedan ett bra tag tillbaka. Då kan man tycka att om det på 15 år inte är värre än lite unken lukt så är det förmodligen inte ngt problem att inte använda systemet. (15 år är inte riktigt tillräckligt för att fastslå något, men en god indikator.) Att plugga systemet ändrar förmodligen lite på spelreglerna, då det än så länge sannolikt har rört sig lite iaf (luften).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BigR
Kul att höra era tankar om detta! :) Det blir lite roligare att fundera själv.

Planen är att vi kommer ta bort schaktet från övervåningen och göra golv där det ansluter till huvudluftkanalen i plattan. Vi vill åt utrymmet både på övervåning och bottenvåning i samband med renovering. Då förloras den huvudsakliga öppningen som tillåtit luft att stiga och endast de små röröppningarna vid vägglisterna blir kvar i anslutning till huvudluftkanalen.

Om man går på justusanderssons förslag skulle det kunna finnas en pipa i skorstenen att ansluta till kanalen och dra in luften i bottenplattan via vägglister. Jag vill iofs helst slippa det utrymmet någon vägg ska gipsas och kommer då att bygga över listerna så man får såga ut hål och greja. På något ställe täcker inte listerna riktigt så det finns glipor, iofs inget svårt att fixa.

Användning av systemet som ursprungligt kommer inte bli aktuellt iallafall. Känns också som en chansning. Hade man varit nöjd vid installation av fjärrvärme borde väl det enklaste varit att bara koppla på fjärrvärmen på konvektorn istf att installera ett dussin nya radiatorer.

Helst hade jag väl fyllt kanaler och rör med betong och fått en "vanlig" bottenplatta. Men en sådan operation blir sannolikt komplicerad?
 
BigR BigR skrev:
Helst hade jag väl fyllt kanaler och rör med betong och fått en "vanlig" bottenplatta. Men en sådan operation blir sannolikt komplicerad?
Antagligen, men gör inte det. Du riskerar att få kondens i plattan som i sin tur kan skapa många problem, som 70-talshus med oisolerade plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.