Jag hade tänkt att skruvlimma golvspån på golvbjälklaget men kom sen att tänka på att jag kanske skulle ha åldersbeständig plast ovan isoleringen i mitt fritidshus på ca 36m2.

Hur tycker ni att jag ska ställa mig till det?
Har jag plast kan jag ej skruvlimma golvspånet.
Har jag ingen plast finns risk för fukt i bjälklaget med tiden.
Förövrigt 220mm bjälklag.

Åsikterna är ju flera om plast eller ej i byggnader, finns där något bra ställe att läsa om det?

/Claes
 
Vad ska du ha för golv?

Är det plast i väggar och tak?

Är det värme året runt?
 
H huggan skrev:
Vad ska du ha för golv?

Är det plast i väggar och tak?

Är det värme året runt?
Golv blir antingen ett trägolv, alternativt parkett (alltså golv med spånkärna men med riktigt trä som slitlager, ej bestämt ännu. Inget laminat eller plastmatta)

Väggarna ska få plast, taket blir jag osäker på nu då jag tänkt använda masonit som avskiljer isolering mot luftspalt och vet ej om det är diffusionsöppet, får i annat fall välja annat material som avskiljer.

Uppvärmt ja, eventuellt nedragen värme till ca 10-14 grader under vardagar som höjs till helgen.
 
Skruvlimma golvspånet, om du ska ha plast lägger du det ovan spånet!

Finns stegljudsdämpare/golvfoam som även fungerar som diffspärr.
 
Skippa plast överallt om det inte ska vara åretruntboende. Risken för fukt i bjälklaget är väl lika med syndafloden ;)!?
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Finns stegljudsdämpare/golvfoam som även fungerar som diffspärr.
Aldrig plast i bjälklaget. Gör som Patrik rekommenderar. Tänk på att använda en ångtät.
Under trägolv/lamell även om du inte har plast i resten av huset.
 
Jättetack för alla givande svar.

Finns det någonstans man kan läsa mer om detta, varför osv..
 
Ej uppvärmt året runt = ingen plast. Vid vilken temperatur tvistar de lärde om men jag tycker man bör närma sig 15 grader iallafall innan man använder plast.

Ska man ha plast ska man ha det överallt, annars har den knappt ingen funktion.

Plasten ska som alla andra sagt vara över golvspånet.
 
Det som påverkar mer är hur frekvent det är folk i huset. Står det tomt funkarvdrt bra utan fuktspärr oavsett temperatur. Men sådant kan ju ändras under husets livstid. Värme är aldrig dåligt.
 
  • Gilla
snowsoul
  • Laddar…
Det kommer att utnyttjas under helger frekvent samt mer under sommarhalvåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.