Vi har ett hus där man för snart 15 år sedan bytt från oljeeldning till bergvärme, men pannrummet luktar fortfarande väldigt mycket "pannrum", dvs olja.

Oljetanken är borttagen, troligen skedde detta i samband med att bergvärmen installerades, men det finns rester av tidigare rördragningar kvar. I övrigt ser det inte ut att vara mycket gjort sedan huset byggdes 1969, golv och väggar är orginal med delvis målad betong.

Ventilationen är för tillfället (och sen några år tillbaka troligen) starkt begränsad i pannrummet då alla ventlier är igenstoppade med isolering.

Det vi tänkt att göra är att tvätta alla väggar + golv ordentligt samt få till någon form av frånluftsfläkt. Så småningom ska golvet snyggas till och väggarna målas om. Men vad mer har vi missat att tänka på att göra?
 
Man får väl sanera bort det väsentliga och sen stå ut med lukten ett tag antar jag. Det räcker ju att det läckt ner i betongen nånting tidigare så sitter det ju där det sitter. Länge.
Jag skulle inte rekommendera någon att bo i ett sådant rum.
 
Vårt pannrum var i källare med putsade väggar och bjälklag ovanför var gjutet, med omålat betonggolv och oljelukt Tvättade allt med rengöringsmedel och högtryckstvätt enligt rekommendation från person som arbetar med denna typen av rengöring (tejpade/plastade all el). Tak och väggar målades. Golvet flytspacklades jämt efter att jag huggit bort fundament för panna, ca 5-10cm högt, samt att det lutade mot en golvbrunn.
Sedan blev det klinkers på golvet. Halva är nu förråd och andra hälften relax till bastu.
Finns ingen oljelukt kvar där längre, så med lite arbete har du snart ett nytt rum utan oljelukt.
Men ska villigt erkänna att jag tänkte tanken många gånger innan jag påbörjade arbetet att detta får jag aldrig någon ordning på.
 
  • Gilla
Mia Olanders
  • Laddar…
Nästa vecka ska vi nog kunna ge oss på pannrummet för att se hur "bra" det kan gå att få det. Det finns inga planer på att någon ska bo eller ens vistas där inne några längre tider men då det är ganska stort så skulle det vara bra att kunna förvara saker där inne, men då helst utan att de drar åt sig oljelukt från rummet (golvet)

Såhär ser det ut i dagsläget. Ska börja med att rensa bort allt löst som blivit kvar. Det finns av nån anledning kvar strömbrytare och rester från den gamla elinstallationen. I övrigt är rummet ganska tomt förutom ett par gamla garderober.

Städningen bakom värmepumpen lär väl bli lagom rolig men det är troligen en bra ide att se till att få rent ordentligt där bakom.

Ett spartanskt pannrum med gamla garderober, oslipat golv och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ofärdigt pannrum med synliga rör och en gammal dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett pannrum med rörinstallationer, värmepump, gammal elcentral och en spiltan på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.