H hul skrev:
jo men du måste ju ansluta folien mot plasten annars kommer du få ett stort läckage i övergången.

i denna detaljen gör ofta många fel när de bygger badrum och skippar plasten i väggen eftersom man har tätskikt bakom kaklet. De fungerar inte att göra på de sättet
Ahh ok. Men som sagt så kommer plasten och folien vara i två olika utrymmen. Så jag ska inte behöva ansluta dem. Men annars, går det bra att tejpa ?
 
H
tejpa funkar utmärkt, klämma mellan gipsskivor funkar med, klämma mellan reglar osv
finns många sätt
 
H hul skrev:
tejpa funkar utmärkt, klämma mellan gipsskivor funkar med, klämma mellan reglar osv
finns många sätt
Kanon ! Då vet jag. Då återstår bara frågan om man kan använda bauhaus Folie som såg ut som en plast då byggmax var beställningsvara :)
 
Om du har K-Rauta i närheten har de en aluminiumfolievariant de också. Icopal-plasten som Bauhaus har fungerar givetvis som fuktspärr och har enligt Icopals hemsida "god värmetålighet", så ja, den går att använda.

Om aluminiumskiktet har någon effekt kan man läsa mer om i den här rapporten, författaren finns väl här på forumet tror jag.
 
  • Gilla
s_o_n_y
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Om du har K-Rauta i närheten har de en aluminiumfolievariant de också. Icopal-plasten som Bauhaus har fungerar givetvis som fuktspärr och har enligt Icopals hemsida "god värmetålighet", så ja, den går att använda.



Om aluminiumskiktet har någon effekt kan man läsa mer om i den här rapporten, författaren finns väl här på forumet tror jag.
Tack ! Ska läsa lite där. Men det blir nog en sån rulle på k rauta imorrn :)
 
Aluminiumtejpen är bra att ha också. Häftar väldigt bra på folien. Om den verkligen är åldersbeständig kan jag berätta om 30 år :)
 
  • Gilla
s_o_n_y
  • Laddar…
murak
Bra tråd! Vad har du för golv i bastun? Fall? Golvbrunn? Posta gärna bilder om du har tid :)
 
Hej !
Haha, det är lite eget bygge. Så jag gjorde så att ja har lagt råglesspont med hyvlade sidan uppåt som golv. Sen har jag detta oisolerat. Så ingen brunn eller fall :)
Inte så mycket till bilder då sjävla bastudelen inte är klart :)
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
S s_o_n_y skrev:
Hej !
Haha, det är lite eget bygge. Så jag gjorde så att ja har lagt råglesspont med hyvlade sidan uppåt som golv. Sen har jag detta oisolerat. Så ingen brunn eller fall :)
Inte så mycket till bilder då sjävla bastudelen inte är klart :)
Helt ok, man bygger till sig själv, ingen annan ;)

Jag ska också bygga ved-bastu i en friggebod och det enda som inte är helt spikat är hur jag ska få till golvet. Vi kommer tvätta oss i bastun vilket betyder att fall, tåligt golv och golvbrunn är ett måste.

Lycka till med bygget!
 
Ahh ok,

Vi kommer ställa in en dushkabin i rummet brevid, sen går avloppet rätt ner i stenkista är tanken.

Tack desamma :)
 
Är det inte vanligast att låta bli folie på en fristående Bastu? Är det folierat och tätt får du säkert omvänd effekt om den inte är uppvärmd året runt?

Jag har aldrig sett en fristående bastu med folie men har heller inte sett alla.
 
Dom jag har sett som är fristående och isolerade har bara haft inifrån sett;
Bastupanel
Luftspalt
Isolering
Vinddduk
Luftspalt
Panel
 
Det är så svårt att lyssna till vad alla säger. Vet inte riktigt vad som är bäst :)
För mig vart det inifrån Panel/folie/isolering/vinpapp/luftspalt/panel och i taket panel/folie/isolering/luftspalt/rote :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Alle de fristående Saunaer som jag har varit bort i har haft folie. Tror detta är en ganska teoretisk diskution. problem med kondens i väggarna får man oavsett pga de höga temperaturgradienterna i en vägg till fristående bastu. Svårt att säga om problemet blir mindre eller större med folie. Sannolikt får du kortare uppvärmningstid och fuktvandringen inn i väggen blir mindre medan bastun är varm. Om bastun någon gång är betydligt kallare inne än vad utetemperaturen är så kan det väl kondensera men vet inte om detta spelar någon större roll. De saunaer som byggs i Finland byggs oftast med folie, också då de är fristående. Konstruktionen från insidan och ut är som följer: panel, spikläkt 20mm(dvs spalt 20mm), folie, isolation, vindspärr, luftspalt, utvändig panel.
Som sagt vet inte om det finnes facit på vad som är bäst i en fristående bastu, men många av de saunaer har stått i 30-40 år utan problem...
Mvh
Sakke
 
Tack för svar !
Som sagt folien sitter där nu och det är skönt att nån nämner att det kan funka :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.