Ska väggisolera min friggebod. Duk, cellplast skivor, plast och plyfa på det.
Till saken: cellplasten är 50 mm och jag hittar fan i mig inga 50 mm reglar. Vad kan jag göra?
 
Om du har en bandsåg är det lätt fixat... Du kan köpa 70 mm reglar och sedan sätta en 20 mm läkt på insidan av dessa som stopp för frigoliten.
Om friggeboden inte är uppvärmd året runt bör du ersätta plasten på insidan med ett material som är mindre ångtätt. I en ouppvärmd friggebod kan det bli kallare inne än ute och då kan du få en omvänd fuktvandring.
 
L
Finns inte vad jag vet bara 45
 
Det är för att cellplast inte är tillverkad för att passa reglar och bör heller inte användas i väggar. Antar att du hört om branden i England vilket berodde på cellplast i väggen, dock är ju detta känt sedan länge och man rekommenderar starkt emot denna typ av isolering i väggen.

Dock om du inte låter dig övertalas kan du istället gå upp en storlek och köra 70 mm reglar, antingen kör du dom som dom är eller klyver du dom själv om du inte vill bygga mer än 50 mm på väggen.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det är för att cellplast inte är tillverkad för att passa reglar och bör heller inte användas i väggar. Antar att du hört om branden i England vilket berodde på cellplast i väggen, dock är ju detta känt sedan länge och man rekommenderar starkt emot denna typ av isolering i väggen.

Dock om du inte låter dig övertalas kan du istället gå upp en storlek och köra 70 mm reglar, antingen kör du dom som dom är eller klyver du dom själv om du inte vill bygga mer än 50 mm på väggen.
Om jag kör 70 mm- Vad gör jag med tomrummet på 2 cm?
 
J justusandersson skrev:
Om du har en bandsåg är det lätt fixat... Du kan köpa 70 mm reglar och sedan sätta en 20 mm läkt på insidan av dessa som stopp för frigoliten.
Om friggeboden inte är uppvärmd året runt bör du ersätta plasten på insidan med ett material som är mindre ångtätt. I en ouppvärmd friggebod kan det bli kallare inne än ute och då kan du få en omvänd fuktvandring.
Kanon om man har bandsåg! Det har inte jag.
Vad menar du med "sätta stopp" för frigoliten.
Vilket material kan jag köpa om inte plast?
 
M Msjoelin skrev:
Om jag kör 70 mm- Vad gör jag med tomrummet på 2 cm?
Då sätter man in 70 mm cellplast. Fast använd något annat än cellplast, nåt som inte brinner.
Glasull, mineralull eller cellulosafiber (som är tåligare mot fukt så du kan kallställa och värma boden som du vill)

Protte
 
Jag tycker som de flesta övriga att du bör undvika frigolit. Det är dessutom väldigt jobbigt att passa in det mellan reglar.

Det finns väldigt många olika varianter av vindtätningar som inte är plast. Kolla på isoleringstillverkarnas hemsidor.
 
Såg på youtube hur de satt in hårda isoleringsskivor. De skummade fast dom. Kan ju vara ett alternativ. Heter kanske SPU-isolering.

 
  • Gilla
Msjoelin
  • Laddar…
Om du har ett jättelager av frigolit som du vill använda, kan det säkert vara ett alternativ. Annars tycker jag du ska skippa frigoliten här.
 
Gör det något att där är 20 mm luft?
 
Varför vill du använda cellplast? Eftersom du letar reglar antar jag att du inte byggt din friggebod ännu?
Om inte annat så kör som många andra säger; ta någon isolering som är bättre lämpad. Skiljer inte mkt i pris om det är det du tänker på
 
Köp 5mm board och rimpa upp, spika på den på regeln.
Trossbottenboard är ofta 6mm. Bör funka fint.
 
Tror nog den är byggd eftersom han pratar om 45 mm reglar, detta är nog påsalning. Annars kan TS glömma att bygga vägg av 45 mm reglar.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Reglarna är 45 hyvlat
Pratar du med byggvaruhus som har egen brädgård så kan du köpa ohyvlat.
45x45 heter 2"2" för att det är 2 tum ohyvlat.

Påmin förra arbetsplats brukade jag köpa ohyvlad 3" på beijer i länna
 
  • Gilla
Msjoelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.