Hej
Om man har fiber-tv, kan man då ha olika mottagare i olika rum och titta samtidigt över ett lokalt nätverk som t ex wifi?

Eller är det vanligaste att fiber-tv-leverantörer tar betalt för ett kort som sätts i en hårdvarudekoder per mottagare, precis som med parabol-tv?

Mvh
Fredrik
 
Menar du att titta på samma eller olika kanaler?
 
hos bredbandsbolaget får man köpa en till box samt en mindre summa per månad för nån form av tvillingabbonnemang
 
Japp jag menar olika kanaler.
Okej, låter ju som det inte går utan fler håedvaruboxar från leverantörerna. I så fall
 
J
En fiffig lösning som svärföräldrarna kör är att använda Telia Play plus i tv nummer två eller i en dator, platta osv. Funkar väldigt bra och kräver inga unika boxar extra. Apple TV eller chromecast eller Android mini pc fixar detta om man inte vill ansluta en hel dator i tvn.
 
Wow!!
Låter som om de har typ tvillingkort för en extra tv? Men sen gör de något ytterligare med en appletv, chromecast eller Android minipc. Vad är det det senare tillför och hur?
Mvh
Fredrik
 
J
Nej de har bara en box och ett abonnemang. Däremot är Telia Play plus en möjlighet att se alla sina kanaler, hyra film etc via telefon eller platta, dator etc. Vill man även se Telia Play plus i sin tv utan en stor dator som stör ordningen kan man använda Android minipc Apple TV eller chromecast och dom burkarna ser man ju inte.
Atv och chromecast behöver ingen datormus utan du använder en fjärrkontroll eller i ccfallet din mobil som fjärr. En minipc med Android påminner om en vanlig pc med windows eller ios men den kör Android och liknar mer en surfplatta i gränssnittet. På detta sättet sparar de ju ett abonnemang. Sedan kör de bara ADSL och oftast kan man bara ha en box då.
Se ett exempel nedan

m.geekbuying.com/pic/381461
 
Men de kan väl inte se vanlig tablå-tv på t ex chromecast?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
holetaker holetaker skrev:
hos bredbandsbolaget får man köpa en till box samt en mindre summa per månad för nån form av tvillingabbonnemang
Går även med bbb app, dina kanaler från huvudboxen finns i appen,
 
J
F fredand44 skrev:
Men de kan väl inte se vanlig tablå-tv på t ex chromecast?
Mvh
Fredrik
Jo, men du behöver Telia Play plus tex, eller använda diverse playappar för de olika kanalerna. Just för att det är så bra med play slogs ju Telia nyligen med kanal 5 om att det skulle få fortsätta att användas. Men det krävs att man har bredband via dom för att få tjänsten. Jag som har comhem kan iofs låna det när jag vill se tv med bättre bild än de analoga kanaler jag har här.
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Däremot är Telia Play plus en möjlighet att se alla sina kanaler, hyra film etc via telefon eller platta, dator etc.
Låter som Viaplays "TV to go". TV4 ingår ej pga Discovery ej tillåter det. Fungerar på mobil, platta eller Mac/Windows-PC.
 
J
Japp finns lite olika, tror även comhem har nån playtjänst på g. Tror inte tv4 funkar direkt i apple TV pga avtal, men med play plus funkar det med alla. Discovery äger iofs kanal 5...
 
richardtenggren
Varför se tablåtv när TV4 lägger ut alla program samma tid som det går på Tv? Reklamen är kortare också, om man är snål
Det är värre med Dplay, utbudet är inte det bästa på AppleTvn och det tar tid för att program ska publiceras.

Comhem hade tidigare en App som fungerade bra att köra via AirPlay, men sen uppdaterade de appen och möjligheterna för tv i appen försvann tillsvidare. Osäker hur det ser ut idag då jag avslutade mitt abonnemang där.

Jag kör SVT, Dplay, Tv4, Viaplay/Viafree och ibland även Cmore(tror TV4 ingår där nu).

Viasat är också fula och publicerar fler serier/program/säsonger på viafree i vissa fall, så då får man som betalande kund se med reklam...
 
Redigerat:
J
Om man har en pc eller Mac, androidenhet, Raspberry pi m fl kan man med fördel se alla playkanaler streamat via Kodi som är ett program man installerar. Sedan lägger man in ett addon kallat retrospect och då har man tillgång till alla de vanligaste kanalerna direkt när programmet börjar lite som Richard skriver ovan, utan reklam. Tyvärr funkar det inte i atv. Även gamla program funkar. Vissa svenska funkar live också. Perfekt till trean och femman tex. Det använder kanalernas egea länkar online så inget hokus pokus.
 
Vad gäller boxar och abonnemang så fungerar det ungefär likadant som om du kör via kabel-tv eller satellit, dvs extraboxar och tvillingabonnemang.

Som flera har nämnt ovan så har de stora TV-leverantörerna (Viasat, Boxer, Com Hem, Telia mfl) appar som låter dig se/streama i princip alla (kan vara strul med vissa kanaler hos vissa leverantörer) kanaler i ditt abonnemang via leverantörens playtjänst på webben och i mobil-appar. Därifrån kan du streama till Chromecast eller airplay. Dessutom har dessa appar ofta extrafunktioner som att starta om nuvarande program, gemensam sökfunktion för de olika kanalernas playtjänster. Kan funka riktigt smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.