Hej, vill göra en enkel träsarg på denna släpkärran, men hur ska jag fästa den? Plåtkanten längst upp på kortsidan av kärran är en trekant och på långsidan är det en öppen fyrkant (om ni fattar hur jag menar...) Vill göra typ en häck av gamla brädor och hörnstolpar, ej använda båtplyfa eller liknande. Först tänkte ja skruva fast stående brädor på insidan av sargen som sticker upp, men skulle vilja ha kvar maximalt utrymme invändigt och inget där som kan haka i när man lastar.
 
  • Tom släpkärra med träbotten och metallkanter med synlig plåtkant i trekantform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste den vara hopfällbar eller kan du förvara den "som den är"?
 
Jag kan förvara den som den är, mestadels kommer den nog sitta på. Funderar dock på hur man gör om man ska köra långa brädor, om jag måste plocka av den då eller om det går att lösa genom att göra den öppningsbar.
 
Med de där kraven blir det en sarg med lösa sidor som man hakar fast i speciella beslag på utsidan och knäpper ihop i hörnen. lätt att ta bort.
En granne gjorde en sådan sarg och den blev bra men den krävde en hel del metallarbete för beslagen fanns inte att köpas.
 
H heimlaga skrev:
Med de där kraven blir det en sarg med lösa sidor som man hakar fast i speciella beslag på utsidan och knäpper ihop i hörnen. lätt att ta bort.
En granne gjorde en sådan sarg och den blev bra men den krävde en hel del metallarbete för beslagen fanns inte att köpas.
Ok, jag tror jag vet hur jag ska göra nu. Såg en variant igår.
 
Gärna bilder på din lösning när den är klar! :)
 
Enklast är bäst men det är en sarg som sitter ihop helt och hållet. Liggande virke runt hela i valfri höjd. Sen hörnstolpar som du skruvar virket i. När allt är skruvat och klart så sitter allt ihop och vill man inte ha sargen så lyfter man ur den som en enhet. Eller anpassar måtten så man kan dra den bakåt med lämmen nere.
 
galento
S Stefan1972 skrev:
Enklast är bäst men det är en sarg som sitter ihop helt och hållet. Liggande virke runt hela i valfri höjd. Sen hörnstolpar som du skruvar virket i. När allt är skruvat och klart så sitter allt ihop och vill man inte ha sargen så lyfter man ur den som en enhet. Eller anpassar måtten så man kan dra den bakåt med lämmen nere.
Har sett flera med denna lösning och det verkar funka bra,bara att lyfta bort om man vill.
Såg att du har låg höjd på befintliga lämmar så nån form av enkel låsning så den hålls på plats i kärran vore nog att rekommendera.
 
Avlyftbar sarg med hörnstolpar fungerar finfint. om du vill få fast den så är det enklaste 4 5mm hål ilämmarna där du sätter en enkel skruv i varje hörnstolpe så att sargen inte kan studsa av. Ett alternativ kan vara gummistropp eller liknande som fästs i öglorna får spännband
 
  • Gilla
Stefan555
  • Laddar…
A Anders Bosson skrev:
Avlyftbar sarg med hörnstolpar fungerar finfint. om du vill få fast den så är det enklaste 4 5mm hål ilämmarna där du sätter en enkel skruv i varje hörnstolpe så att sargen inte kan studsa av. Ett alternativ kan vara gummistropp eller liknande som fästs i öglorna får spännband
Ja det där verkar vara en bra lösning. Funderar på om man ska sätta gångjärn på nedersta brädan på sargens båda respektive kortsidor. Så att man kan lägga långa brädor på kärrans lemmar och att dom sticker ut genom sargen fram och bak,. Men å andra sidan, vet man med sig att man ska köpa långa brädor så är det ju bara att plocka bort sargen innan.
 
galento
Beroende på höjd borde det väl gå att lägga virket ovanpå sargen och spännband ned i kärran
och dra fast alltihopa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.