D
Hej,

Vi skall måla om invändigt i 20-tals hus och vill byta dörr- och fönsterfoder samt golvsocklar till något mer tidstypiskt, typ almoge. Jag vill inte måla detta, så jag undrar om det finns sjysst färdigmålat virke till rimligt pris?

Jag har exempelvis hittat Foder 15x69 från Byggmax, och Sockel 15x95 från Beijer som jag tycker verkar sjysst men jag blir tveksam då jag läst så mycket negativt om både Byggmax och Beijers virke här innan. Jag inser att för absolut bästa resultat (och pris) kanske man borde vända sig till ett hyvleri eller brädgård, men jag vill gärna slippa måla och hoppas ni har bra tips.

Tack
 
Köper en hel del från byggmax då det bara ligger 5minuter bort.

Har inget att klaga på egentligen på deras virke, handplockar jämt så då väljer jag bort alla som är krokiga och vinda eller kapar bort den biten om nu det kommer bli spill.

Har köpt ett 30tal meter av deras allmoge i 95mm utförande och jag tycker det håller bra kvalité till ett schysst pris. Inte ofta man stöter på några krokiga stackare
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
L Lutte skrev:
Köper en hel del från byggmax då det bara ligger 5minuter bort.

Har inget att klaga på egentligen på deras virke, handplockar jämt så då väljer jag bort alla som är krokiga och vinda eller kapar bort den biten om nu det kommer bli spill.

Har köpt ett 30tal meter av deras allmoge i 95mm utförande och jag tycker det håller bra kvalité till ett schysst pris. Inte ofta man stöter på några krokiga stackare
Tack för svaret. Finns sockel almoge 95mm färdigmålat på Byggmax vet du det? Det finns inte på deras (kassa) hemsida. Det var därför jag tänkte köpa sockel på Beijer.
 
Har aldrig sett om det finns men har aldrig kollat då jag målar själv. Men såg på deras hemsida att dom iaf har 69mm målad
 
D
Ok, tror bara Byggmax har 69mm färdigmålat så får köpa 95mm på Beijer och testa i ett rum.
 
D
Beijer hade både 69mm och 95mm. Kommer inplastat och ser raka och fina ut.

Min sambo tyckte den färdigmålade färgen kändes "tunn" och frågar sig hur slitstark den är på socklarna. Spontant tycker jag den ser bra ut men visst tre lager oljefärg kanske blir tjockare. Vad säger ni om slitstyrkan på färdigmålat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.