Hej!
Jag blir inte klokare av att läsa runt, det står olika överallt. Tänkte höra vad ni säger.

Vilken höjd ska man gjuta golvbrunnen i, är det med fall eller utan fall?

Pedagogisk illustration som visar golvbrunnar gjutna i betong, ena utan fall och andra med rekommenderat fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för svar!
(Frågar detta för att en grundläggare som varit här sa att man ska gjuta i höjd med betongen men det kändes fel. Det ska väl finnas fall även i betongen?) :sweat::sweat:
 
D09
Jag vill minnas att jag la mina några mm under och sedan knackade bort den tunna betongkakan ovan ( brunnarna hade lock på ) . Sen blir det lite flytspackel också som skapar fall. Är ingen expert på detta dock och det var många år sedan.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L
Är det ett våtrum eller garage ,
Normalt ska ligga lite under färdigt golv , så det blir ett lokalt fall och sista vattnet rinner ner ,ligger den jäms med får du inte ut det sista , när du ändå håller på försök att få till ett fall mot brunnen om inte hela golvet men 1 meter ut från den
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
D09
Här ser det ut som man lagt i nivå och skapar sedan fallet med flytspackel
 
  • Schematisk illustration av golvbrunn installering med mått för lutning och avstånd från vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Det är ett badrum inte ett garage.

Ja, i den broschyren ser det ut som att det ska vara utan fall. Tack.

Hmmm..
 
  • Gilla
Andreas T
  • Laddar…
L
En förutsättning för att lägga den jäms med betongen är att det flytspacklas efteråt för fallets skull
Klinker eller matta ??
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
En förutsättning för att lägga den jäms med betongen är att det flytspacklas efteråt för fallets skull
Klinker eller matta ??

Klinker!

Tack.
 
  • Gilla
Maralt
  • Laddar…
L
Det kan vara lite svårt att få till ett fall om man inte har gjort det förut , men se till att det blir ett
litet extra vid brunnen ,kanske 20 cm ut och lite mindre fall ca 1 meter ut från den , efter det kan det vara plant , ( sedan skurtrasa på den delen ) då kommer det att rinna bra inom duschområdet
PS med klinker som för det mesta är i fyrkant , kolla upp måttet på täckdelen så det överensstämmer med klinkermått , i hörnen klyvs en platta diagonalt för att den ska kunna ligga rätt , annars vickar den
 
  • Gilla
Andreas T och 1 till
  • Laddar…
D09
Om man tajmar det hyffsat rätt så kan man bearbeta betongen när den stelnat lite men ändå går att skrapa i. Lärdom efter att ha misslyckats med en flytspackling
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
L
Ja det går även att skrapa flytspackel jättebra och lätt , för att få ett lokalt fall , den större delen kanske inte är så lätt ,bör komma till nästan direkt , innan det har brunnit helt med en vanlig bredspackelspade ;
med ca 25-30 cm bredd , det blir som att skära lite stelt smör ( skivor )
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.