N Nygge72 skrev:
Nja. Alltså med arbetskraft själv handlar det väl mer om att jag gör grovgörat och behörig elektriker besiktar och kopplar. Anledningen att jag ville veta material var för jag har kontakter att köpa brevid billigare
Att köpa bredvid, det låter inget vidare. Är det sådana som fimpar av på sin arbetsplats? Jag tror att det finns oseriösa hantverkare som bygger sina sommarstugor på material som betalats av någon byggherre.
 
Jag förstår inte riktigt vad ni har för erfarenhet av hantverkare.

Självklart finns det oseriös, men det finns inom alla brancher. Så det det finns även seriösa (kompisar) som är villiga att hjälpa en annan kompis, och som dessutom har förmånen ifrån firman de verkar i att få köpa material till inköpspriset.

Emil_K, är det ett schablonpris du har där som då inkluderar allt material? Så på en 150kvm hus skulle det motsvara ca 60 000kr i material?
 
tommib
Det var en snäll kompis (och firma) som är ok med att begå lagbrott för att hjälpa dig.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket tele och antennanläggningar installeras i nybyggda hus idag? Det mesta kopplas ofta som datanät cat 5/6.
 
Eftersom det i stora delar av landet saknas optofiber så är det rätt vanligt med både tele och inte minst antenn i nyproducerade hus. Så man drar mycket ofta data/tele och antenn. Det ska man även om man ska följa Svensk standard som jag anser är ett minimum och även det som räcker för dom flesta.
Ps
Det ger även en frihet att i framtiden välja "system".
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är givetvis trevligt om en kompis kan hjälpa dig med billig materiel.

Men om jag vore du så skulle jag ta reda på väldigt noga hur reglerna ser ut för din kompis.

Det är relativt vanligt i mindre firmor att anställda kan få köpa ut material för EGET privat behov till inköpspris. Det är oftast inte OK att sälja sådan material vidare till släkt o vänner. Dels kan firman se det som en illojal konkurrens som den anställde håller på med, dels kan det ge skatteproblem för firman.

OM man som företagare råkar ut för en skatterevision, så granskas allt in i minsta detalj. En standardsak som skattemyndigheten tittar på är vilken material som köpts in, och då nöjer de sig inte med att titta i firmans bokföring, utan de kollar med alla leverantörer, och ibland även med leverantörer som inte har synliga affärer med firman.

Ser de då en större avvikelse i inköpt material jämfört med material som firman sålt i installationer, så skönstaxeras firman. Saknas inköpt material för ex. 100 000, så blir firman upptaxerad med typ 400 000 (100 - 150 000 i påslag på materialet, och ungefär lika stor arbetskostnad). I skatteberäkningar gäller omvänd bevisföring, så finns det en indikation på svartarbete, så är det upp till firman att bevisa att man är oskyldig.

Även att få ta ut material för eget bruk skall egentligen förmånsbeskattas. Men det är nog rätt ovanligt att man åker på en sådan sak. Men om du får ta ut ex. en brytare som i inköp kostar 20 kr, men som firmans listpris på är 200kr. Då har du fått en skattepliktig förmån på 180 kr. Att samma brytare finns för 60 kr på Jula bryr sig skattemyndigheten inte om.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Mikael_L
N Nygge72 skrev:
Hej, funderar på att bygga hus (1 1/2 plan). Försöker då få ihop en prisbild på detta och tänkte höra om någon vet vad El material skulle kunna landa på för liknande bygge?

Jag tänker då mellan tummen och pekfingerpris.
Mellan 40' och 100'
Du var inte speciellt detaljerad i din fråga, omöjligt att ge mer detaljerat svar då.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Jag vet. Tänkte mest om det fanns något schablonpris man gick efter, typ /kvm. Jag antar att elfirmorna går efter liknande, men sen justerar mer precist när man vet exakt vad man vill/ska ha
 
Du har nog fått så exakt uppskattning som du kan få, för att få lite "bättre" uppskattning måste uppgifterna vara mer exakta. För det skiljer mycket beroende på vad man vill ha.
När man lämnar priser frågar man eller lämnar förslag på vad som ska användas, i alla fall om man är det minsta seriös. För det skiljer betydligt mer än 100% i pris på det billigaste och det bästa.
 
Mikael_L
Jag tror att man brukade schablonisera med ca 500:-/kvm för "svensk standard" för några år sedan medan den gamla standarden SS 4370146 "Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering" gällde.

Nu är den ersatt utav SS 4370102 med en stor utökning av framförallt datauttag samt lite andra fördyrande saker, + detta kommer löneökningar etc, så idag torde ett schablonpris hamna på säg något runt 700-800:-/kvm.

Och ungefär hälften borde vara arbete, hälften material.

Något i den häraden ligger det i alla fall.

Med "svensk standard" får du den elinstallation som återfinns i den absolut billigast producerade hyresrätt. Dvs absolut inget extra, inte ens en dimmer.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
E
Det priset jag skrev gäller för en traditionell installation enligt standard, i ett nybyggt småhus på 120-200 kvm. Mindre hus=dyrare per kvm, större hus=billigare per kvm.

Det är dock vad materialet skulle kosta beställaren vid en entreprenad.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
jag byggde själv, ett Kastelli-hus på 100kvm + 55kvm ovanvåning, och materialet till mitt hus köptes via en bekant på elfirma, dock utan rabatter, för att de skulle tjäna på att bara koppla och besikta. allt som allt landade det på 7500€, alltså cirka 73000kr. då ligger priserna här på Åland lite högre än i Sverige generellt. då är det 30 led-spottar, 26 grupper i centralen, som är hager, likaså alla säkringar/dvärgbrytare. även 3-fas matning till bastu, där försvinner ett par svenska tusenlappar ifall du inte ska ha det. 8 nätverksuttag och cirka 100-talet apparatdosor har jag då.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Det priset jag skrev gäller för en traditionell installation enligt standard, i ett nybyggt småhus på 120-200 kvm. Mindre hus=dyrare per kvm, större hus=billigare per kvm.

Det är dock vad materialet skulle kosta beställaren vid en entreprenad.
Stort tack för svaret
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att man brukade schablonisera med ca 500:-/kvm för "svensk standard" för några år sedan medan den gamla standarden SS 4370146 "Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering" gällde.

Nu är den ersatt utav SS 4370102 med en stor utökning av framförallt datauttag samt lite andra fördyrande saker, + detta kommer löneökningar etc, så idag torde ett schablonpris hamna på säg något runt 700-800:-/kvm.

Och ungefär hälften borde vara arbete, hälften material.

Något i den häraden ligger det i alla fall.

Med "svensk standard" får du den elinstallation som återfinns i den absolut billigast producerade hyresrätt. Dvs absolut inget extra, inte ens en dimmer.
Stort tack för svaret
 
T Oscar Mattsson skrev:
jag byggde själv, ett Kastelli-hus på 100kvm + 55kvm ovanvåning, och materialet till mitt hus köptes via en bekant på elfirma, dock utan rabatter, för att de skulle tjäna på att bara koppla och besikta. allt som allt landade det på 7500€, alltså cirka 73000kr. då ligger priserna här på Åland lite högre än i Sverige generellt. då är det 30 led-spottar, 26 grupper i centralen, som är hager, likaså alla säkringar/dvärgbrytare. även 3-fas matning till bastu, där försvinner ett par svenska tusenlappar ifall du inte ska ha det. 8 nätverksuttag och cirka 100-talet apparatdosor har jag då.
Detta var ett bra svar att få en fingervisning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.