M Marcussjogren skrev:
Det måste du kunna, 1wire kräver en GND, en +3.3v och en "data-pinne" på GPIOn.
1-wire är en lite märklig benämning. Är ju dels minst 2 trådar i och med att jord krävs. DS1820B kan försörjas via "parasite power", dvs via datalinjen utan separat strömförsörjning. 2 trådar totalt alltså. Men DS1820B finns i olika varianter och raspberry verkar inte vara designad för att klara "parasite power" rakt av via GPIO. Så i praktiken blir det alltså 3 trådar för "1-wire"....
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Jag hade varken valt Arduino eller RPI till detta projekt utan slår istället ett slag för BBB, Beaglebone Black.

Du har 8 analoga ingångar och upp till 64 GPIO (HDMI och SD kort reserverar några pinnar). Precis som med RPI är Debian standard OS och kommer färdigt med drivrutin för DS1820 på en ledig GPIO.

Kortet kommer i några olika varianter, med ethernet eller med Wifi, med standard komponenter eller för industritemperatur.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
tommib
jlind74 jlind74 skrev:
Jag hade varken valt Arduino eller RPI till detta projekt utan slår istället ett slag för BBB, Beaglebone Black.

Du har 8 analoga ingångar och upp till 64 GPIO (HDMI och SD kort reserverar några pinnar). Precis som med RPI är Debian standard OS och kommer färdigt med drivrutin för DS1820 på en ledig GPIO.

Kortet kommer i några olika varianter, med ethernet eller med Wifi, med standard komponenter eller för industritemperatur.
Jo, men om TS bara behöver 7 analoga ingångar spelar det ingen roll om kortet har 64 GPIO. BBB kostar dessutom 400 kr ex moms. En Arduino Nano kostar 25 kr från ebay.
I bägge fallen måste man tillföra en GSM/GPRS-modul. Ja, det är lite lättare om man kan plugga in den direkt i en USB-port men det är inte så supersvårt att använda någon av alla SIM800/900-varianter som finns. Den som jag köpte kostade typ 65 kr (men klarar bara 2G, så det kanske blir en uppdatering så småningom).
 
Oj, tack för alla svar... Det blir dessvärre bara snurrigare och snurrigare vad jag ska välja...

En Beaglebone Black verkar ju onekligen intressant!
Rätt nice om jag kunde få in en node.js runtime (BoneScript) på den (som jag kan) också...

Temperatursensorer får man ju till vettigt pris även digitala så en 1-wire digital krets för dem känns ju som det vettigaste.
Jag kommer att behöva mellan 2-3 meter kabel för varje sensor men om de ska parallellkopplas i 1-wire så blir ju då totallängden typ 3 meter.

En 3G dongel har jag redan så det är inget bekymmer.

Att det skulle bli så här mycket beslutsångest trodde jag ju inte... :)
 
Vad är det för sensor du skall använda? Du måste se till att det inte kommer mer än 3,3V på AD-omvandlarens ingång. Det går absolut att lösa. Sedan kommer du troligen att tappa lite i precision på att AD-omvandlaren och sensorn inte matas av samma spänning.
 
tommib
Det tror jag inte. Dessutom har du lite spänningsfall i kablarna till sensorerna så du får ännu lägre spänning fram.

Edit: Ja, du kan ju ordna fram 5V matning till sensorerna på annat sätt och sätta dioder eller något på ingångarna men det är verkligen att gå över ån efter vatten.

Om du ska ha 5V-sensorer bör du nog också ha 5V ADC. Du kan använda t.ex. en arduino nano som ADC om du verkligen vill ha koden i övrigt på en Hallonpaj/Beaglebone. De är liksom inte så dyra..... Kodningen är lätt, här är ett exempel på att mäta en 5V spänning (samma som du vill göra). Dessutom upptäckte jag själv det fiffiga UUgear nu som underlättar USB-programmeringen i andra ändan. Tänk vad bra det är att utforska andras problem :)
 
Redigerat:
Raspberry pi matas med 5V och det kan man även få ut från stiftlisten för att mata extern elektronik. IO-portarna däremot är 3,3V.

Vill du använda en 5V sensor så kan du skala ner utspänningen från den med en spänningsdelare.

För egen del skulle jag hellre använda en AD-omvandlare som matades med 5V och ha en nivåanpassning på den digitala sidan i stället. Varför man skulle använda en arduino i stället för en AD-omvandlare direkt kopplad till pi förstår jag inte. Det blir två processorer att skriva kod till i stället för en.

Det är högst troligt helt meningslöst med så hög upplösning på AD-omvandlaren som 16 bitar. I synnerhet om du matar AD-omvandlare och sensor med olika matningsspänning. Inte så att det skadar på något sätt, men det gör ingen nytta heller.
 
tommib
Med en Arduino slipper du nivåanpassningen (den är inbyggd).

Koden är ytterligt enkel och behöver bara skrivas en gång.

En Arduino är billig.

Man kan egentligen skippa hela Raspberry pin och koppla en GPRS-modul till Arduinon.
 
tommib tommib skrev:
Om du ska ha 5V-sensorer bör du nog också ha 5V ADC. Du kan använda t.ex. en arduino nano som ADC om du verkligen vill ha koden i övrigt på en Hallonpaj/Beaglebone. De är liksom inte så dyra..... Kodningen är lätt, här är ett exempel på att mäta en 5V spänning (samma som du vill göra). Dessutom upptäckte jag själv det fiffiga UUgear nu som underlättar USB-programmeringen i andra ändan. Tänk vad bra det är att utforska andras problem :)
TACK!

Det här känns ju som ett riktigt trevligt alternativ!

Jag vill bygga lite mer "avancerad" statistik och i förlängningen även kanske lägga till mer logik (för att stänga/starta pumpar, etc.) och hade tänkt push'a information ut till Amazon AWS IoT (föreningen har en webb sida på AWS) och då känner jag att jag hellre har en "Hallonpaj" som jag kan köra Node.js på eftersom Amazon AWS sdk finns direkt för Node.js (som jag kan).

Då känns det här nu då som min lösning:

Raspberry PI 3 B+
Arduino Nano (som ADC)
6 st. DS1820 temp.sensorer kopplade via 1-wire
1 st. 5V analog trycksensor
 
DIY automatiseringsprojekt med Raspberry Pi och anslutna sensorer och reläer för temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det nu då till slut...

Det blev enligt @tommib's rekommendation och det fungerar väldigt bra tycker jag.

Sist och slutligen valde jag att köra allt i Node-Red på R-Pi och det är ju sannerligen en imponerande (och lätt) lösning där jag ju då fick deras Dashboard på köpet.

Nu återstår bara att lägga till en mobildata koppling så den kan rapportera mätvärden via mail och till en Amazon DynamoDB tabell för historik...
 
  • Gilla
Affeunbk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.