Hej!

Om detta hör till hemautomation får någon moderator gärna flytta inlägget.

Jag har flyttat till en tvåa där vardagsrum och kök är i öppen planlösning (har även arbetsplatsen där). Ett indesit kylfrysskåp står och går i köket mest hela tiden, och finns där som bakgrundsljud till allt man gör.

Jag är inne på att byta kylfrys och tänker då välja ett med tyst kompressor. Fann ett som dessutom var mycket energisnålt och bl.a. kunde hålla kylan i upp till 35 timmar vid strömavbrott. Då tänkte jag ett steg till!

Om en kylfrys kan hålla sig utan ström så länge, varför då inte ha hela härket på en timer? Den får gärna gå på natten när jag kan stänga dörren till sovrummet. Samt när jag inte är hemma. Annars kan den väl vara avstängd? Jag undrar nu:
1) Finns det några problem med dagliga på- och avslag på kylfrysskåpet utöver möjligheten att maten tinar etc? Tar elektroniken/tekniken skada på något sätt?
2) Finns det färdiga kylfrysskåp man kan schemalägga kompressorn på som standard? Googlade men fann konstigt nog inget. Kan ju inte vara första gången tanken uppstår.

Hälsningar från en som vill ha det tyst!
 
Jag har temp.mätning i mn gamla kombinerade kyl/frys, och kylen kan jag absolut inte se någon nytta med extern timerstyrning. Tempen stiger fort när kompressorn står still.
När det gäller frysen så, ok, att stänga den några timmar lär inte skada maten, men tempen kommer snart att stiga från de rekommenderade -20- -18 graderna.
Är helt övertygad om att tillverkarna har gjort att de kan för att minimera elförbrukningen.
Har för mig att jag läst från kylskåpsexperterna på forumet att nya kyl/frysar med kombinerad kompressor har ett lite högre ljud än äldre typer.
 
Etompau - jag förstår inte riktigt ditt svar. Nyttan med extern timerstyrning var ju som sagt att slippa ljudet som jag skrev i mitt inlägg. Strömförbrukningen skiter jag i, men det brukar ju gå hand i hand (bra isolering = kompressorn går mindre ofta).

Den kylfrys jag tittade på angav tillverkaren att höll kylan betydligt mer än några timmar. Tanken uppstår därför på extern timerstyrning för att slippa ljudet när man vistas i kök-allrummet. Kan det vara till skada för skåpet, undrar jag nu?
 
Det är helt uteslutet att timerstyra en kyl/frys som har no frost funktion då man helt förstör rytmen på denna och kommer orsaka problem med avfrostningen. Dagens moderna skåp som har inverterstyrda kompressorer (alla har inte det) går mycket oftare men på lägre varvtal än traditionella on off kompressorer. Generellt så är ljudet på skåpen något man nästan får lära sig att leva med. Tror inte att du kommer kunna hitta något skåp som ska kunna stå still längre stunder utan att tappa för mycket kyla. Jag har aldrig sett ett sånt skåp, minsta lilla man öppnar skåpet under dagen så är det kört att hålla Temp under rekommenderat värde om du vill ha den avstängd. Jag skulle leta efter ett skåp med så tyst spec som möjligt och så bra energklass du kan hitta. Mer än så är svårt att göra utan att ha avancerad kunskap om kylteknik samt styr och regler. Inverterstyrda skåp kan ofta ge ifrån sig ett högfrekvent ljud från elektroniken som styr kompressorn, många stör sig mycket på det. Andra stör sig mer på kompressorns brummande ljud.
 
I vårt förr-förra hus hade vi ett Gram-kylskåp, där termostaten slutade fungera.
Så jag satte kontakten i en vanlig enkel timer, och fipplade lite med hur ofta gångtiderna om 15 minuter skulle starta, en gång i timmen, var annan timme, var tredje timme...
Minns inte var vi slutade, men det var inga problem att hålla jämn temperatur.

Men du vill bara köra på natten alltså.
Du får väl prova att låta skåpet gå för fullt på natten, och se när temperaturen går över 8 grader nästa dag.
Och jämka dina arbetstider efter det :)
 
Redigerat:
Om du skaffar ett sonoff wifi-uttag så kan du styra skåpet via en app, det finns givetvis vanliga timermöjligheter men även en LOOP-timer där du kan sätta återkommande till eller frånslag.
Om du tex. sätter den på att starta var fjärde timme, så kan du stänga skåpet vid behov och så startar det igen efter 4 timmar och går till nästa gång du stänger av det.
https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html
 
En vanlig spistimer med växlad funktion kanske? När du stör dig på kylen så trycker du på en knapp och den blir tyst i t ex 3 timmar.
 
Hur står kul/frys? Fristående, vägg på ena sidan, vägg på bägge sidor, mm?

Om det är öppet på ena sidan så går det att bygga en ljuddämpande vägg, det går att dra ut skåpet lite och sätta ljuddämpande material på väggen bakom.

Genom att ändra hur/var skåpet står så går det att dämpa ljudet en del.

Sedan är det så att man även "vänjer" sig med olika ljud, så att man "inte hör" dom efter ett tag.
 
useless useless skrev:
En vanlig spistimer med växlad funktion kanske? När du stör dig på kylen så trycker du på en knapp och den blir tyst i t ex 3 timmar.
Letar efter en sådan omvänd timer men hittar inte det jag söker... Har du något tips?
/ Kaspar
 
A
Koppla in en condensing unit och ställ den på utsidan. Så blir det tyst inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.