Jag ska renovera ett källarrum där det idag sitter tapet direkt på putsen som är i stort sett omöjlig att få bort. Väggen i sig är relativt torr och tapeten har klarat sig helt utan fuktskador. Frågan är om jag kan spackla på där jag har ojämnheter och sätta upp ny tapet över den gamla. Helst skulle jag vilja måla med silikatfärg men jag får inte väggen ren. Om jag ska spackla kan jag då spackla med vanligt väggspackel som jag normalt spacklar gipsskivor med?

Någon som vet?
 
Om du vill måla med silikatfärg men inte får bort tapeten kan du göra så här:

* Rulla ut ordentligt med tapetlim eller tapetväck
* Tejpa upp plast så du täcker väggen. Tejpa alla kanter för det ska bli tätt.
* Vänta ett dygn ungefär.
* Ta bort plasten och riv ner tapeten.

Den bör lossna ganska lätt efter den behandlingen.
 
Hej

Återupplivar en gammal tråd då jag står inför samma problem. Förslaget från Jens_H fungerar men jag får inte bort allt tapetlim från väggen när jag tagit bort tapeten. Går det att måla med silikatfärg ändå eller måste jag slipa bort tapetlimmet innan?

I så fall lär ju en del puts följa med och det blir väldigt mycket mer jobb än om jag bara kan måla över allt. Tror inte det kommer synas kulörmässigt efter att jag målat att jag har ställen med tapetlim kvar på väggen.

Någon kunnig person som vet?
 
Jaa, tar och bumpar den här tråden igen.
Har rivit ut golvet i ett källarrum och ser nu att tapeten på ytterväggarna släppt lite i nederkant, samt att den spruckit (väldigt lite) på ett par ställen.
Rev bort lite tapet, och efter att ha mördat mor och son silverfisk som kröp ut såg jag att limmet sitter kvar på putsen.
Tänkte nog ånga bort tapeten om ingen tycker det är en dålig idé, men hur skall jag tänka kring limmet om det sitter kvar?
Måste bort eller går det att måla över?
Odränerad kåk från - 63 fri från fuktproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.