Jag har försökt komma fram till vad nedan detalj kan heta men har kört fast helt. Det är alltså avslutet på takfoten som i vårt fall kommer sitta ovanför knutbrädorna. Rödmålat hus med detalj av takfot ovanför knutbrädorna under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I folkmun - "Duvhylla"
 
slacker slacker skrev:
I folkmun - "Duvhylla"
Tackar! Du råkar inte sitta på en engelsk benämning också?
 
Tror faktiskt att jänkarna bara kallar det för samlingsnamnet "Exterior Crown Molding".

Men hittar "Return Roof" eller "Gable Wall Return"....

EDIT: Hittar även "Cornice Return"
 
Längs långsidan heter det gesims eller gesimsbräda. Borde heta detsamma även när det går runt hörnet.
 
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
Tack för svar. Vad jag kan se så verkar de flesta duvhyllor vara en förlängning på takfoten/gesimsbrädan som går längs med långsidan. I vårt fall så slutar takfoten innan hörnet och går inte att förlänga på gavelsidan. Knutbrödorna på gavelsidan slutar dock i samma höjd som där takfoten börjar på långsidan. Känslan är att det saknas en duvhylla och vi letar nu efter en passande modell. Är det då fel att ha en duvhylla som inte är likvärdig med takfoten? Eller kan man ha en med avvikande form?
 
Rent visuellt tycker jag man kan se det som någon form av kapitäl som avslutar den pelare som knutbrädorna bildar. Jag ägde länge ett hus byggt 1929 som hade liknande detaljer. Det är väl bara att åka runt och kika. Det måste finnas gott om exempel i Stockholmstrakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.