Idag slog vi upp de resterande panellängderna som vi hade målade.
Efter det så la vi ca 6tim på att måla ca 150st längder till, får se hur långt det räcker. Ska satsa på att göra långsidorna klara först och främst.

Trästomme i hus under konstruktion med isolering och vita liggande byggplattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsställning vid hus, isolering, renovering, fasadpanel, byggarbetsplats, grönt gräs, träd, kvällsljus, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
  • Gilla
AndersN71 och 4 till
  • Laddar…
Har börjat fundera på hängrännor, stuprör, vindskivor m.m. duger detta från byggmax eller liknande eller är det att kasta pengarna i sjön?

Mvh Jonas
 
Hängrännor köpte jag från byggmax. Men vindskivor från bauhaus då deras plåt är tjockare än byggmax.
 
S shomakie skrev:
Hängrännor köpte jag från byggmax. Men vindskivor från bauhaus då deras plåt är tjockare än byggmax.
Intressant. Hur länge sen köpte du dem då? Håller de sig fräscha ännu?

Mvh Jonas
 
MalZon MalZon skrev:
Intressant. Hur länge sen köpte du dem då? Håller de sig fräscha ännu?

Mvh Jonas
Förra året. Har byggmax på huset med o dem är några år så inga problem.
 
S shomakie skrev:
Förra året. Har byggmax på huset med o dem är några år så inga problem.
Ok, låter ju intressant. Funderar på hur mycket prisskillnad/kvalité skillnad det blir mot om en plåtslagare faktiskt hade tagit fram grejerna.

Mvh Jonas
 
De plåtslagare jag pratar med säger att det bara är Lindab och Plannja som håller vettig kvalitet. Inte någon större erfarenhet själv dock. Dessa behöver du ju inte plåtslagare för att skaffa utan kan jämföra med lite googlande.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
De plåtslagare jag pratar med säger att det bara är Lindab och Plannja som håller vettig kvalitet. Inte någon större erfarenhet själv dock. Dessa behöver du ju inte plåtslagare för att skaffa utan kan jämföra med lite googlande.
Just plåtslagare tänkte jag på vindskivor och bleck till fönster, dörr och port.

Mvh Jonas
 
Fan totalt glömt bort att uppdatera här..
I vilket fall, all panel är uppe och takteglet ligger på taket.
Idag ska jag iväg och köpa foder för ikväll kommer plåtslagaren och monterar hängrännor, stuprör och vindskivor.

Får lägga upp lite bilder senare.. :)

Mvh Jonas
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Här är lite bilder på hur det ser ut nu..
Slutade med att jag lät en plåtslagare lösa både vindskivor, hängrännor och stuprör. Vi passade på att lägga dit en fotplåt hela vägen, lika bra medans allt är nytt. Det blev i märket Plannja.
Stuprören ska monteras i kommande vecka, vart lite tajt med ställningen så vi skippade dem så länge. Dagvattenrören ska riktas om i samma veva i marken så de ligger tätt ihop med bygget hela vägen ner.

Mvh Jonas
 
  • Vit fristående byggnad, öppen garageport, byggmaterial, cykel, grus, bostadshus bakgrund, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet vit hus med lutande tak, grus runtom, trädgård och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taknock med ventilationsrör, tegelliknande takpannor, omgivna av bostadshus och trädgårdar, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med svarta takpannor, regelverk av trä, byggnadsställning, hus och grön gräsmatta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trävägg med takränna, träd och himmel i bakgrunden. Kontrast mellan natur och byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vita knutar, veranda, i grönskande trädgård, nära vit trävägg, delvis suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 8 till
  • Laddar…
En liten fundering jag stött på ang portöppningen..

Vi valde att hänga dit en limträbalk på 56*270mm ovanför porten, dels för att inte riskera att öppningen säckar med tiden och dels för att det är ju lite material ovanför porten som "trycker på".
Iaf, skulle ju vilja ha en "hel" öppning runt hela öppningen så att säga. Är väl egentligen bara fodret som hamnar där till slut men känns bäst haha.
Frågan är då, om jag tar en 90x45, gärna 90x70 om jag nu skulle hitta det, så bör det ju täcka tomrummet på bredden bra. På höjden däremot? Ska man bara stoppa in lite isolering där eller?
Sen, hur fäster jag den reglen på insidan av balken bäst? Förborra genom balken och lite längre skruv?

En hand rör vid ett genomskinligt plasttak under en träkonstruktion, naturligt ljus filtreras igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du skruvar från utsidan då , om jag nu har uppfattat dig rätt vart du vill ha den extra regeln !
[länk]
Biltema tex har 6 x 90 träskruv jag tycker biter bra (y)
Vill ju ha extraregeln innanför balken så den linjerar med öppningen så det blir en motsvarande 145-regel som vid sidorna. Funderar bara på hur balken reagerar på om man börjar spika eller skruva i den, om den mister lite av sin styrka..?

Mvh Jonas
 
Tomture61
Plattar man till en spik tex , i spetsen så skär man av träfibrerna i virket.Man undviker att virket spricker i kanten/änden
Spikar man med spetsen kvar så flyttar man (mestadels) träfibrerna.
Med en skruv skär man antagligen av mer fibrer i trät , tror inte styrkan i träbalken försvagas nämnbart.
Om du däremot borrar i limträbalken får du en klenare balk , som en grov kvist typ.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Plattar man till en spik tex , i spetsen så skär man av träfibrerna i virket.Man undviker att virket spricker i kanten/änden
Spikar man med spetsen kvar så flyttar man (mestadels) träfibrerna.
Med en skruv skär man antagligen av mer fibrer i trät , tror inte styrkan i träbalken försvagas nämnbart.
Om du däremot borrar i limträbalken får du en klenare balk , som en grov kvist typ.
Hmm, frågan är om jag ska krabba med detta isf? Ska dubbelkolla i monteringsanvisningen på porten om detta behövs. Annars blir det ju bara foder och isolering innanför..

Mvh Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.