Hej, vi har en expanderande trädgårdsslang hemma som heter X Hose Pro. Den är 10 meter men när man sätter igång vattnet så expanderar den till ca 30 meter. Den ser ut enligt följande:
http://static.beyondtherack.com/productimages/XHO9225/large/XHO9225_1.jpg
När vi använde den i förrgår tillsammans med en vattenspridare så fungerade den perfekt till den helt plötsligt började läcka. Går den att laga och i så fall hur. Funderande på om man kunde använda någon slags tejp som silvertejp eller Fiberfix som jag hittade på smartasaker.se (tydligen 110 ggr starkare än Silvertejp).
Nån som har tips på hur jag skulle kunna fixa det eller om det är kört?
 
Bortkastade pengar. och kan inte tänka mig att det håller. 200:- för en ny på biltema.
 
Jag har lagt 1000 spänn på slangen så lär knappast ersätta den med en på biltema för 200 som ser riktigt billig ut med plast kopplingar vilket min slang inte har. Får se hur jag gör. tack för svaret i vilket fall som helst.
 
Det var inte för att vara dryg. Men tror inte det är möjligt laga den. :oops:
 
De är tyvärr en förbrukningsvara. Vi har en från Rusta, absolut billig och säkert ful - men den fyller sin funktion.

När ni hade den svarta slangen ute i solen här om dagen svälde den säkert något och gick då sönder. Det blir väldigt varmt i en slang liggandes i solen.
 
tusen spänn för 10 meter slang !
-med det priset bör det följa en minst 10 årig garanti...
-Reklamera.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
P Pontus Nordwall skrev:
Jag har lagt 1000 spänn på slangen så lär knappast ersätta den med en på biltema för 200 som ser riktigt billig ut med plast kopplingar vilket min slang inte har. Får se hur jag gör. tack för svaret i vilket fall som helst.
Den var ju inte speciellt vacker den heller
 
Det kanske går att laga med en reparationssats för cykelslang?

Men jag skulle nog i första hand reklamera slangen.
 
Cykelrepsatsen funkar bara på gummi av rätt sort.
 
  • Gilla
Mats bygger
  • Laddar…
Vulktejp lagar man slangar på bästa sätt med.

Tveksamt om det funkar på en expanderbar variant, men "vanliga" trädgårdsslangar är det enklaste och bästa lösningen om man behöver längden, annars kapar man upp slangen i kortare längder och använder på andra ställen på tomten där en kortare slang är smidigare. Man kan även köpa "skarvkopplingar" för att koppla ihop två bitar där den läckande biten kapats bort.

För slangen i fråga får man väl vända sig till ÅF av det aktuella fabrikatet och undersöka vad för tillbehör eller reservdelar det finns. Kanske är slangen bara värd skrotvärdet hos mässingen, kanske finns det reparationstillbehör?

Annars är det väl lite så när man köper dyra grejer, det må vara högre kvalitet och är man rädd om grejerna kan det hålla en livslängd, men tappar man bort eller har sönder grejen svider det lite extra än om man måste byta ut en billig variant. :)
 
useless useless skrev:
Cykelrepsatsen funkar bara på gummi av rätt sort.
Stämmer, jag har provat…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.