har en gamal trädgård med äppelträd från början av 1900 talet. Bl.a. Två sorter som jag verkligen gillade. För att dessa både skulle få finnas kvar i vår trädgård även när någon annan bor där så lämnade jag ympar till Julitagård och fick fyra små träd gjorda, två av varje. Pga av lite olika skäl var jag tvungen att flytta ett av dem och då skadades barken precis under första grenställningen. Barken skaldes av runt halva stammen ca 5 cm långt. Jag har just nu täckt det med ympvax men funderar på om jag borde kapa trädet där så ny grenställning får bildas under, kommer det att ske? Trädet är ca fyra år.... eller växer barken samman? Hur stor är rusken för sjukdomar i skadan? Trädgården finns i Stockholm, trädet är ett sparreholm, jättegoda stora saftiga ät äpplen!
Har ni kunniga något förslag?
 
Så länge inte barken är skadad runt om hela stammen överlever trädet. Jag tycker själv det är en bra idé att använda "ympvax/sårbalsam på exponerad ved, men det har ifrågasatts tidigare. För att bilda din egen uppfattning så sök i ämnet. Är såret rent och torrt innan vaxet applicerats ser jag inget negativt med att vaxa, snarare utgör det ett skydd för virus- och svampangrepp.

Huruvida man får maximal tillväxt eller inte är svårt att sia om. Trädet brukar reglera detta av sig själv, har ett angrepp/sår/skada uppstått en bit upp på stammen, så till den grad att tillväxten försämras ovanför skadan, så brukar de lägre grenarna växa ikapp och man ser efter något eller några år, vilken gren som tagit på sig uppgiften att bli ny huvudgren/stam.

Jag har erfarenhet av skadade träd då jag både råkat ut för rådjursangrepp och fruktträdskräfta. Och träden klarar sig som regel, men det tar något/några år extra innan de får fart och de får som regel ganska originella utseenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.